Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) té cada cop més arguments damunt la taula per connectar les mines del Bages a la via europea de mercaderies.

La companyia va fer públics ahir els resultats dels primers vuit mesos d'enguany pel que fa a transport de potassa fins al port de Barcelona, xifres que mostren un gran salt endavant. En concret, des del gener fins a l'agost d'aquest 2011 per aquesta via Ferrocarrils va fer arribar fins a la zona portuària per a la seva càrrega en vaixells un total de 254.345 tones de mineral, el que ha suposat un creixement del 62% respecte al mateix període de l'any anterior.

Si la comparativa s'estableix respecte el període gener-agost del 2009, el salt encara és més espectacular, ja que parlem d'un augment del 215%.

Aquestes xifres de volum de mercaderies converteixen Ferrocarrils en un dels principals operadors de transport ferroviari del Port de Barcelona, segons van assegurar ahir fonts de la compa-nyia. Fora de l'àmbit del port, Ferrocarrils també és líder en el transport de sal, amb 215.000 tones transportades des de començament d'any i fins a l'agost entre les mines de Súria i la fàbrica Solvay a Martorell.

Si es calcula no en tones de material transportat, sinó en nombre de trajectes realitzats, es referma notablement aquest augment. Entre gener i agost del 2011 s'han realitzat 327 circulacions de transport de potassa, 124 més que l'any passat i 228 més que el 2009.

Respecte als ingressos, el negoci de les mercaderies ha representat per a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya una facturació de 3 milions d'euros entre gener i agost del 2011-en aquesta xifra hi ha inclòs també el transport d'automòbils-, fet que suposa 600.000 euros més que durant el mateix període del 2010. Gairebé la meitat d'aquests ingressos, 1.490.000 euros, prové del transport de potassa, mentre que el transport de la sal (provinent igualment del Bages) ha generat una recaptació d'un milió d'euros.

Amb aquestes xifres damunt la taula, Ferrocarrils va posar de manifest ahir la seva voluntat d'expansió, i en aquest sentit va destacar el fet que hagi creat la marca FGC Cargo amb l'objectiu primordial d'expandir el transport ferroviari cap a Europa. En aquest objectiu, un dels projectes de futur que té la companyia és portar fins a les instal·lacions de les mines de potassa de Súria la línia ferroviària d'ample europeu per al transport de mercaderies.

Una infraestructura que ha reclamat explícitament l'empresa Iberpotash -propietària de les mines del Bages- per poder tirar endavant els seus plans de creixement, ja que dotaria aquesta explotació d'una línia de tren directa -sense necessitat de fer transvasaments de la mercaderia- cap a França i l'Europa central per al transport d'una bona part de la seva futura producció.

Objectiu: tercera via

Tal com ja va informar Regió7 el 19 de juny passat, la clau d'aquesta possibilitat és que des de final de l'any passat hi ha en servei una línia de mercaderies transfronterera d'ample europeu -propietat d'Adif- que enllaça el port de Barcelona amb Lió (França), passant pel Vallès, Girona i Figueres. L'existència d'aquest corredor de mercaderies obre una possibilitat molt important perquè la Catalunya central també tingui una porta directa ferroviària cap a Europa.

La idea -encara no definida en projecte- és allargar aquest ample europeu fins a Súria. Seria possible aprofitant la línia ja existent de Ferrocarrils de la Generalitat des de Súria fins a Martorell passant per Manresa. Per fer-ho possible caldrà instal·lar a tot aquest traçat un tercer rail. D'aquesta manera, amb tres rails -els dos ara existents i el que s'hi afegiria- es crearien i hi conviurien dos amples ferroviaris diferents: el de via estreta -d'1 metre d'amplada, que és l'actual dels Catalans- amb l'ample internacional, de 1.435 mil·límetres. A banda d'aquest tercer rail en el tram ja existent, el projecte s'hauria de completar amb un petit tram nou d'ample europeu fins al nus de Castellbisbal per entrar directament al corredor europeu.

El tercer rail que s'hauria d'instal·lar per dotar el traçat dels Catalans d'ample europeu tindria una longitud d'aproximadament 50 quilòmetres, que és la distància que separa les instal·lacions d'Iberpotash a Súria de Martorell.

Fonts de Ferrocarrils ja van explicar en aquell moment que aquesta connexió del corredor de mercaderies fins al Bages és una idea que la companyia té entre els seus plans, però que és un projecte en què tot està per concretar, que primer caldrà fer un estudi de viabilitat econòmica i que perquè arribi a prosperar caldrà trobar socis privats.

En aquest sentit, fonts de la companyia reiteraven ahir que el repte de l'expansió cap a Europa és un procés "que ja hem engegat i que va més enllà de la voluntat de Ferrocarrils de continuar creixent en el sector de les mercaderies". Segons FGC, "es tracta sobretot de facilitar les exportacions a les empreses instal.lades a Catalunya per ajudar-les a ser molt més competitives".

El corredor ferroviari transfronterer amb el qual enllaçaria la línia de Súria a Martorell es va posar en servei el 21 de desembre passat. Es tracta d'una línia d'ample europeu que va des del port de Barcelona fins a Perpinyà -i d'aquí cap a Lió- pel nou túnel del Pertús, amb una longitud de 168 quilòmetres. D'aquests, 92 són línies d'ample convencional (ibèric, de 1.668 mil·límetres), a les quals s'ha afegit un tercer rail per dins per fer-lo mixt amb l'ample internacional. Els 76 quilòmetres restants pertanyen a trams de la futura connexió Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat cap a França.