El sistema de peatge a l'ombra suposarà que el Govern hagi de pagar 12 euros per cada camió que travessi l'Eix Transversal de punta a punta i 9 pels vehicles, segons ha confirmat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. Es tracta d'una concessió administrativa que va suposar una inversió privada de 700 MEUR i que, a partir de l'obertura de l'autovia el 4 de gener, la Generalitat haurà de pagar un peatge per cada vehicle que hi circuli fins el 2040. Actualment hi ha 6 sistemes de peatge a l'ombra a Catalunya que l'any 2013 costaran un total de 107 MEUR. Recoder ha confirmat que l'any vinent es posarà en funcionament l'eurovinyeta que reportarà uns ingressos d'uns 10 milions l'any.

El conseller de Territori i Sostenibilitat en funcions, Lluís Recoder, ha explicat aquest dijous des del Centre de Control de Carreteres de Vic que per cada cotxe que passi per l'Eix Transversal de punta a punta -des de Caldes de Malavella fins a Cervera- el Govern haurà de pagar 9 euros, mentre que pels camions la xifra puja als 12 euros. Això és degut al sistema de peatge a l'ombra que, en concret, per l'Eix Transversal el pagament s'allargarà fins el 2040.

Segons ha apuntat el conseller, actualment a Catalunya hi ha 6 carreteres que estan sotmeses a aquest sistema de pagament entre les quals s'hi troba l'Eix Diagonal o la C-17 entre Centelles i Ripoll, i durant el 2013 la Generalitat haurà de pagar un total de 107 MEUR a les empreses concessionàries per aquest concepte. A més, les carreteres finançades amb aquest sistema suposaran una despesa de 6.645 MEUR fins el 2040. Per Recoder, aquest mètode "és positiu perquè permet fer obra pública sense que l'administració avanci els diners" però ha matisat que "en els darrers anys el mètode ha patit abusos i ens ha compromès amb excés".

L'obertura de l'Eix Transversal desdoblat es farà efectiva el proper 4 de gener i, segons ha explicat Recoder, hi haurà 140 quilòmetres d'autovia en els quals s'hi ha treballat durant tres anys. La velocitat màxima permesa a la via serà de 120 quilòmetres per hora, a excepció d'alguns trams com ara els túnels on la recomanació serà d'anar a 100 km/h. En aquests moments, ha dit Recoder, "s'està treballant en els elements de seguretat i en temes d'il·luminació, ventilació i comunicació a dins dels túnels".

L'eurovinyeta el 2013

Recoder ha confirmat que el Govern aplicarà l'eurovinyeta durant el 2013 als camions de mercaderies provinents d'Europa i que circulin per la C-25 de punta a punta. "No volem que cada cop que un camió travessa l'Eix la Generalitat i els ciutadans hagin de pagar 12 euros", ha expressat el conseller. Per això, ha explicat, "ara estem incorporant la llei europea a la legislació catalana, ja que l'estat no ha autoritzat aquesta possibilitat".

Segons Recoder, la implantació de l'eurovinyeta suposarà que la Generalitat pugui recaptar uns ingressos màxims de 10 milions d'euros l'any per aquest concepte. Pel conseller, el motiu d'aquest peatge pels camions és "diversificar el trànsit de camions a través de l'Eix perquè si la via és gratuïta tots els camions passaran per aquí i es tracta d'una carretera que no està pensava per això sinó per obrir relacions entre ciutadans i comarques".

Preguntat per si l'eurovinyeta es podria aplicar en un futur també als vehicles, Recoder ha expressat que "tot està obert", malgrat que ha afegit que "la nostra previsió és només pels camions i la normativa comunitària preveu només aplicar-la als camions".

El fons de rescat de peatges

En un altre ordre de coses, Recoder ha posat sobre la taula que el Govern continuarà reclamant el fons de rescat de peatges perquè l'Estat cedeixi l'IVA i l'impost de societats que recapta de les concessions catalanes a la Generalitat. Per ell, "és de justícia" que els diners que es recapten amb els peatges explícits "no vagin a engrossir els pressupostos de l'Estat sinó que es creï un fons que serveixi per fer un rescat selectiu de peatges i homogeneïtzar el preu dels peatges públics que hi ha a Catalunya".