Són deu homes i dues dones. Dotze cardonins formen el primer grup de portadors de la futura figura de l'àliga, que ja està en ple procés de construcció als tallers de l'artista local Toni Mujal. Una figura que és, de fet, una recuperació d'una d'anterior que va desaparèixer el segle XVIII, després de la guerra de Successió.

La nova àliga, que s'estrenarà el setembre per la Festa Major, aterrarà amb ball propi. Una dansa que ja té la música composta, obra del cardoní Xavier Ventosa, i la coreografia creada per l'especialista en cultura popular i tradicional Jan Grau.

Els portadors n'han començat a fer els primers assajos, tot i que no podran prendre contacte amb la figura fins a final d'agost. "Estem fent servir un cavallet de gegant que podríem dir que hem tunejat, amb pesos a diferents punts de l'estructura, perquè els portadors ja s'acostumin al que pot ser fer els passos amb l'àliga al damunt", explica Jan Grau, que a banda de ser autor de la coreografia ha col·laborat en el procés de creació de la figura i ara n'està coordinant els assajos. "Fins i tot, hem accentuat el pes d'aquest cavallet perquè no els agafi de sorpresa", explica Grau, que assegura que el ball "pinta molt bé".

L'autor de la peça, Xavi Ventosa, destaca que a l'hora de compondre-la ha tingut en compte, d'entrada, dos factors essencials: el conjunt instrumental que l'haurà d'interpretar (la Banda de Música de Cardona) i les pautes generals que li va suggerir Jan Grau des de la perspectiva de la tradició a Catalunya de les figures de l'àliga. Ventosa explica que, "a grans trets, el que he mirat de mantenir d'aquesta tradició és que els balls de l'àliga tenen una primera part lenta, més marcadament solemne, i una segona i tercera part més vives que s'acceleren al final perquè una mica és la representació del moment que aixeca el vol".

El compositor reconeix que la gran referència ha estat el ball de l'àliga de Berga, "que és insuperable, però voldria que el de Cardona reculli en la mesura del possible les emocions que desperta" el ball berguedà. Ara bé, Xavier Ventosa li ha volgut donar un clar toc cardoní. "Com que l'àliga està vinculada al ball de bastons i a la Mare de Déu del Patrocini, en la part final de la peça es podrà endevinar la melodia dels goig" que es canten en honor de la patrona. Ventosa admet que ha estat una composició que li ha costat, "no per la complexitat tècnica, sinó per l'honor i el simbolisme que em suposa. És com fer l'himne del teu poble".