El descarrilament que va tenir un tren de mercaderies de la línia de potassa de Ferrocarrils a Santpedor el 14 d'agost passat va ser causat, molt probablement, per una erosió del terreny focalitzada sota algunes travesses del punt on va tenir lloc. No és concloent, però sí "la hipòtesi més plausible", segons va explicar ahir a Regió7 el director d'Infraestructures de FGC, Albert Tortajada, després d'haver analitzat totes les variables possibles.

Tortajada també va deixar clar que aquestes mateixes investigacions i les revisions que ja es fan sistemàticament determinen que no hi ha cap problemàtica general a la línia, "que podem afirmar que està en bones condicions", i que el que es farà serà avançar algunes inversions ja previstes per al 2016 d'obres de manteniment, "que fins i tot ja s'estan fent, com ara canvis de trams puntuals de carril".

Alhora s'ha establert temporalment una limitació de velocitat més restrictiva que la que hi havia en tot aquest tram de mercaderies "per donar-nos un marge de temps mentre anem fent aquestes actuacions", segons ha concretat el director d'Infraestructures, que ha remarcat que "en cap cas això vol dir que no es pugui circular a la velocitat habitual per l'estat de la línia, que és absolutament correcta". Fins ara aquesta limitació era de 70 km/h, i ara s'ha rebaixat a 40 km/h. En el moment de l'accident, el tren circulava a 57 km/h.

Albert Tortajada va concretar que el que es va observar en les indagacions fetes després del descarrilament és que "en un parell de zones d'aquest tram hi havia el que tècnicament anomenem flonjall. És a dir, un punt a la base del balast -les travesseres sobre les quals van fixades les vies- que estava tou, normalment per la filtració d'aigua". Segons Tortajada, aquest és un aspecte que "difícilment es veu en superfície, i pot aparèixer al pas d'un tren. El pas d'un comboi va fent que el fang que s'ha anat creant a sota pugi i vagi contaminant el balast". Aquest factor de lleugera erosió en el terreny de sota la travessa hauria generat un balanceig en vertical "que podria provocar la separació física de la locomotora amb el primer vagó. En l'enganxall de la locomotora accidentada s'han trobat element físics que així ho apunten, i la realitat és que la màquina i el primer vagó es van separar".