Els directors de Mossos i del Servei Català de Trànsit van coincidir ahir a reconèixer que el protocol que hi havia establert fins ara per evitar col.lapses quan es produeixen incidències al tram sud de la C-55 que obliguen a restringir-hi la circulació no era prou "àgil" i, per tant, ha resultat ineficaç. Per aquest motiu, ambdós es van comprometre ahir davant el Consell d'Alcaldes del Bages a introduir millores en aquest operatiu per guanyar agilitat i evitar que es repeteixin col.lapses com el que es va produir el 24 de novembre, després que bolqués una grua de matinada a l'alçada de Sant Vicenç.

Albert Batlle, director general de la Policia, i Eugènia Domènech, directora del Servei Català de Trànsit, van explicar ahir a Regió7, just a la sortida de la trobada amb els batlles bagencs, que aquesta millora del protocol es basarà en dos aspectes principals. D'una banda, que hi hagi més "automatisme" a l'hora d'aplicar desviaments i de decretar un aixecament de barreres de l'autopista quan es registra una d'aquestes incidències a la carretera, tan bon punt es vegi que "pot tenir una perllongació important en el temps". Aquesta decisió queda a mans, en primera instància, del responsable principal dels Mossos d'Esquadra que hi hagi en aquell moment sobre el terreny, que és qui haurà d'avaluar i preveure el grau d'afectació i, si considera que és prou greu, comunicar-ho al centre de control de Trànsit, "que donarà l'ordre al concessionari de l'autopista perquè procedeixi a l'aixecament de barreres", segons va explicar Batlle.

De fet, el protocol determinat fins ara ja establia aquesta cadena d'ordres, però el que es pretén millorar és la velocitat de presa de decisions i de comunicació de les ordres. Albert Batlle va afirmar que "tot plegat funcionarà amb un automatisme que probablement fins ara no funcionava". Ara bé, aquests automatismes no suposen que una ordre d'alçament de barreres suposi que per defecte es deixi pas lliure total per la C-16, sinó que, com ja va passar el 24 de novembre, pot ser parcial (només els peatges laterals, i primer en un sentit) o afegir-hi també el troncal, segons l'afectació que es prevegi.