Aquest dilluns 4 de gener han entrat en vigor els nous descomptes dels peatges de la C-16 en els trams Terrassa-Manresa i Terrassa-Sant Cugat del Vallès. En el primer dels casos, en hores punta, el peatge per a vehicles lleugers a la barrera lateral de Sant Vicenç de Castellet és gratuït per als desplaçaments interns en l'àrea de Manresa, i la barrera troncal té una rebaixa del 50% per als viatges amb origen o destinació al Bages. Pel que fa al tram Terrassa-Sant Cugat, s'aplica el sistema de peatge tancat: els conductors paguen en funció dels quilòmetres recorreguts, amb la possibilitat d'aconseguir descomptes de fins el 70% respecte a les tarifes anteriors. Les mesures, però, no satisfan ni els alcaldes del Bages ni el de Terrassa, que les consideren insuficients i reclamen millores en la mobilitat.

Els descomptes de la C-16 que es comencen a aplicar aquest dilluns s'afegeixen als ja existents, els quals bonifiquen la recurrència, l'alta ocupació i els vehicles amb baix nivell d'emissions, com són els ecològics i elèctrics. En tots els casos, els usuaris necessiten utilitzar el sistema de pagament dinàmic o telepeatge (Via-T) per poder beneficiar-se dels descomptes. Segons el Departament de Territori i Sostenibilitat, el dispositiu es pot aconseguir sense cap cost d'adquisició a través del web de l'empresa concessionària (www.autema.com) o pels canals habituals.

Les noves bonificacions, però, han estat criticades pels responsables polítics del territori afectat. L'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, les considera "insuficients" i reclama la completa gratuïtat de la C-16. Ballart considera que calen més mesures "per optimitzar la infraestructura, facilitar les comunicacions, millorar la mobilitat i impulsar l'economia del territori". En aquest sentit, exigeix la supressió de la barrera de Les Fonts, assegurant que permetria acabar amb els "perjudicis" que té Terrassa pel que fa al desenvolupament econòmic. La rebaixa "suposa una millora però no és la solució", conclou.

En el cas del Bages, els 30 batlles de la comarca, juntament amb el president del Consell Comarcal i alcaldes de les comarques veïnes, van concentrar-se el 23 de desembre per exigir millores en la mobilitat i reclamar l'eliminació del peatge de la C-16. Per ells, la concessió de l'autopista ja està amortitzada i critiquen que el contracte és "desorbitat", ja que l'autopista va costar en el seu moment 126 MEUR i quan finalitzi la concessió, l'any 2036, Autema haurà ingressat un total de 4.035 euros, 32 vegades més la inversió inicial.