«Conèixer què tenim per poder-ho explicar». És l´objectiu de les visites guiades que ahir al matí van portar una desena de professionals bagencs de l´hostaleria i la restauració a passejar durant dues hores llargues per la vall del Flequer, entre Mura i el Pont de Vilomara, i descobrir el seu llegat vinícola en forma de tines i barraques de vinya. La iniciativa era del portal de venda on-line d´experiències enoturístiques Bagesterradevins, i els convidats (la majoria no hi havien estat mai) van coincidir en la utilitat de la proposta, que ara podran vendre als seus clients.

«És important que els que tenim establiments i restaurants puguem saber què hi ha a la comarca per poder-ho explicar», apuntaven responsables del càmpig-restaurant Cal Paradís de Salo, i les tines de la vall del Flaquer (com altres que hi ha per tota la comarca, fins a una quarantena) són una assignatura que tenen pendent bona part dels professionals de la restauració al Bages. Ells mateixos admeten que l´enoturisme desperta cada cop més interès entre els clients: «vénen, s´interessen pel territori, i com més coses els puguis oferir, millor, però si tu mateix no ho coneixes, difícilment els ho podràs vendre», afegien Carles Badia i Elisabet Jubany, de l´Urbisol de Calders.

Relació entre professionals

La visita d´ahir va servir perquè descobrissin un llegat que sovint «només hem vist en fotografies», explicaven alguns, i també per establir relacions entre els professionals del sector. I és que «convé que ens coneguem mútuament tots plegats, i a partir d´aquí ja sortiran propostes per anar promovent la comarca». Ho deia Eva Farré, de la DO Pla de Bages, convençuda que «l´enoturisme està creixent i té molt potencial per anar-se desenvolupant a partir d´ara, presentant una oferta que englobi patrimoni, cultura del vi, gastronomia i esport». I en aquest paquet, les tines poden ser un element més a tenir en compte. «Ens convenen promocions d´aquest tipus», afegia Gemma Solà, del Mas de la Sala de Sallent, «però si realment ens creiem que el Bages té potencial turístic, primer nosaltres mateixos hem de conèixer el nostre territori. Som molt a prop de Barcelona, tenim molt per oferir, i l´enologia és una bona oportunitat, però encara hi ha molt per fer».

Des de Cardona també es va despertant l´interès «per veure quines rutes hi ha més cap a l´entorn de Manresa», explicaven Elisabet Amigó i Ramon Homs, de l´hotel Bremon. «El client ens demana constantment coses noves, i el món de l´enologia i de l´oli és una bona oportunitat. Una bona manera seria fent una promoció de tots i anar creant una marca conjunta». En aquest entorn també hi juga un paper important la gastronomia. «El Bages deixa de ser una comarca de pas, la gent ja s´hi comença a parar, i ho hem de saber aprofitar amb una col·laboració conjunta» que vinculi aquest patrimoni amb l´allotjament i els àpats, apuntava Dani Giner, de la marisqueria Can Ladis de Sant Fruitós. «Jo he vingut perquè fa anys que creiem en el món del vi, en els cellers, en la DO Pla de Bages..., i és important que tos junts sumem per guanyar valor afegit. Com més sapiguem de nosaltres i de tot el que envolta aquest món, més bé ho podrem explicar».

Amb la proposta d´ahir, Francesc Brunet i Ricard Vilalta, socis de Bagesterradevins, pretenien «que els professionals del sector coneguin de primera mà què tenim perquè ho puguin transmetre, i que si ve un autocar de visita a les tines el puguem centrifugar cap als restaurants i cap als hotels», van concloure, amb la voluntat de repetir l´experiència. I va semblar que tothom marxava content però conscient que la feina tot just comença, i que al Bages hi ha molt camí per recórrer en el camp de l´enoturisme.