Otero de Sanabria, població de la província de Zamora amb 28 habitants segons el darrer padró oficial i on hi ha en construcció una estació del tren d'alta velocitat (AVE). Castellbell, població del Bages amb 3.000 habitants i amb una estació de rodalies tancada i barrada i que cau a trossos. Per no parlar de Manresa, 75.000 habitants i una estació de principi del segle passat, sense ascensor i amb andanes no adaptades.

Aquestes referències les va fer servir ahir Convergència en un acte de campanya per denunciar la situació de greuge que pateix la xarxa de rodalies catalana i, molt concretamet, la línia que connecta el Bages amb l'àrea metropolitana (la R4).

Ahir, Convergència i Ciutadans van posar el mateix dia la línia de Renfe de Manresa a Barcelona com a teló de fons de la campanya més local per a les generals, i com a argument de la feina que volen anar a fer a Madrid. Els primers, a la decrèpita estació de Castellbell i el Vilar com a escenari; els segons, a la de Manresa, no tan decrèpita però proporcionalment igual de marginada. Missatge coincident: entre els uns i els altres: aconseguir les inversions necessàries per posar al dia línies de Rodalies com aquesta R4. Cadascun amb els seus matisos.

Per part de Convergència, tota la càrrega va anar cap al govern central per les seves inversions eternament pendents. La número 3 de la candidatura per Barcelona, Lourdes Ciuró, manifestava que «en un moment que el Parlament espanyol estarà molt fragmentat és un moment per ser decisiu, i això vol dir fer decantar votacions, que permetin fer les inversions pendents i necessàries. 4.000 milions d'euros d'inversions pendents amb el tema de Renfe es noten a tots els municipis i el Bages no és una excepció, de fet, n'és un exemple».

Ciuró justificava així la necessitat de seguir sent «decisius a Madrid», malgrat que «estem totalment compromesos amb el full de ruta del Parlament i el Govern de Catalunya». «No pot ser que Otero de Sanabria, amb 28 habitants, tingui estació d'AVE, i que el Bages tingui unes instal·lacions troglodítiques», reblava Ciuró. L'alcalde de Sallent i número 8 de la llista, David Saldoni, hi afegia que «si en aquesta línia es pogués anar a una velocitat competitiva, facilitaríem que les nostres empreses i universitats tinguin gent que pugui venir a treballar i estudiar de manera còmoda i segura, i a l'inrevés. I això segur que afavoriria que hi hagués moltes més persones a les estacions que ara mateix estan tancades».

Per a Ciutadans, les infraestructures al Bages i el Berguedà estan sota mínims i són una llosa per al desenvolupament econòmic, social i cultural de la Catalunya Central, segons el diputat manresà al Parlament de Catalunya Antonio Espinosa. La formació va expressar la seva voluntat «d'apostar d'una forma decidida per canviar les infraestructures del Bages i el Berguedà perquè aquestes comarques no quedin despenjades del futur». A més a més d'Espinosa, hi van prendre part els també diputats Marina Bravo, Sergio Sanz, Laura Vilches i els regidors de l'Ajuntament de Manresa Andrés Rojo i Miguel Cerezo, a més a més de militants i simpatitzants.

Un exemple d'aquest endarreriment en matèria d'infraestructures és el tren, va dir Espinosa. En aquest cas va repartir responsabilitats entre l'empresa pública Adif, que és qui gestiona la infraestructura, i la Generalitat, que es fa càrrec del servei. «No es garanteix ni el servei ni el manteniment», va opinar Espinosa. Segons el seu punt de vista, s'hauria de fer una política decidida a, per exemple, potenciar el transport de mercaderies des de l'estació de Manresa fins a Barcelona. Per a la diputada Marina Bravo, en aquest cas «l'important no és qui gestiona, sinó com es gestiona.