El desdoblament del tram sud de la C-55 entre Manresa i Castellbell no té ni calendari ni, pràcticament, horitzó. Però, com a mínim, ara és visible el projecte constructiu de com seria aquesta carretera en format d'autovia, si mai s'arriba a fer realitat.

El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha posat al seu portar a Internet el contingut d'aquest projecte -que mai no ha arribat a estar presentat formalment perquè de moment no hi ha intenció de tirar-lo endavant-, la redacció del qual es va adjudicar el 2011 dividit en tres trams a tres empreses diferents, i pel que es van pagar més de dos milions d'euro i del que fins a final de l'any passat no se'n tenia constància explícita, tot i que feia tres anys que estaven acabats.

Fins que s'han fet consultables, de l'únic que hi havia constància pública en relació amb la possibilitat de desdoblar la C-55 era un estudi previ (una primera proposta de traçat) que es va presentar l'any 2007.

De la consulta que ara és possible d'aquest projecte, es constata que el pressupost que es va calcular per a aquest desdoblament és de 115 milions d'euros (sense comptar-hi l'IVA), i que el que s'ha desenvolupat tècnicament sobre plànols segueix la idea proposada en aquell estudi previ.

Així, del que es planteja per fer possible que en un futur no concretat es pogués transformar aquesta carretera en autovia destaca especialment el fet que es confirma que caldria crear un traçat completament nou al seu pas pel terme de Castellgalí. Un tram que s'obriria pas per l'altre costat del riu Cardener. Per a la resta del recorregut sí que el que es proposa és pròpiament un desdoblament, és a dir, construir una plataforma per a dos carrils més al costat dels ja existents (per deixar dos carrils continus en cada sentit separats per una mitjana).

Atesa la complexitat de l'obra, com es deia, la redacció del projecte es va dividir en tres trams per fer-ne l'adjudicació. En total, el projecte consultable abasta un recorregut d'uns 10 quilòmetres, que van des de la part final de la baixada de Sant Pau (on acaba la variant de Manresa ara ja desdoblada), fins a la connexió amb l'autopista C-16, a Castellbell.

De nord a sud, el projecte s'inicia després d'aquesta variant de Manresa ja desdoblada (tot i que amb un format definitiu d'autovia caldria segurament fer-hi ajustaments pel que fa als enllaços). En aquesta continuació es preveu la primera intervenció de gran envergadura: la construcció d'un nou viaducte sobre el Cardener després de l'accés sud de Manresa, d'una longitud de 180 metres i que es construiria (per la banda dreta) en paral·lel al que ja hi ha just. De manera que el nou serviria per als dos carrils en sentit Barcelona, i l'actual per als de sentit Manresa.

A partir d'aquí la carretera seguiria la traça l'actual, afegint la nova plataforma per desdoblar-la i amb noves connexions com per exemple la que enllaçaria amb la carretera de la Renfe, fins arribar al sector situat després del nucli dels Comtals i de la benzinera Sant Jordi.

És des d'aquest punt -en concret, de davant de l'enllaç amb el polígon industrial Els Torrents- on l'estudi el projecte dibuixa el canvi més substancial en aquest tram sud de l'eix del Llobregat amb l'obertura d'un nou traçat. La nova autovia marxaria cap a l'altre costat del riu Cardener, passant pel bell mig del camp de golf La Roqueta amb un recorregut -pel sector de Can Font- més recte que l'actual per esquivar el nucli urbà de Castellgalí, ja que és el sector més complicat perquè en la traça actual hi ha edificacions a banda i banda.

Aquest traçat tornaria a creuar el riu per una zona mediambientalment molt sensible, ja que es tracta de l'aiguabarreig del Cardener i el Llobregat -una zona que es coneix popularment com el pont dels dos rius, ja que just en aquesta confluència hi ha un pont de la línia de Renfe-, per tornar a coincidir amb el recorregut actual a l'inici de la recta de Castellgalí a Sant Vicenç (just després de l'empresa Ramon Magem) i des d'aquí seguiria plenament el recorregut existent i es desdoblaria. El tram nou constaria de dos viaductes dobles d'uns 450 metres de longitud el que passaria pel sector del golf, i d'uns 700 el de la confluència del Cardener i el Llobregat.

El tram que hi ha entre l'entrada a Sant Vicenç i l'accés a l'autopista s'hauria d'adequar també al desdoblament, inclòs el nou enllaç a Sant Vicenç que es va construir fa set anys. En aquest punt concret, on el que es va fer va ser aixecar la carretera per damunt de la cota anterior i a sota construir-hi una rotonda, l'ampliació de la plataforma s'hauria de fer cap al barri de la Farinera, el que obligaria a enderrocar parcialment una nau existent que hi ha a tocar.