El nombre de víctimes mortals en accidents de trànsit ha caigut en picat el primer semestre de l´any a les comarques de l´àmbit territorial de Regió7. Mentre que en el total de Catalunya la xifra de morts a les carreteres ha estat semblant a la dels primers sis mesos del 2015, la mortalitat, en canvi, s´ha reduït a la meitat en el conjunt de les comarques del Bages, el Moianès, el Berguedà, la Cerdanya, l´Alt Urgell, el Solsonès, l´Anoia i el Baix Llobregat Nord. En tot aquest territori central, s´han comptabilitzat enguany vuit víctimes, que és el registre històric més baix d´un primer semestre en aquesta zona.

Si es tenen en compte només les víctimes mortals en trams interurbans (és a dir, a la carretera, fora de nuclis urbans), la xifra encara és més baixa, concretament de sis. En canvi, les setze víctimes mortals que hi havia hagut el primer semestre del 2015 en aquest mateix territori corresponien, totes elles, a accidents en trams interurbans, és a dir, a la carretera, ja que no n´hi va haver cap en nuclis urbans. Enguany, n´hi ha hagut dos: un sinistre mortal a la urbanització de les Brucardes de Sant Fruitós de Bages i un atropellament a Martinet de Cerdanya.

Fora d´aquests dos casos, els sis accidents mortals en trams de carretera d´aquest 2016 s´han produït de forma distributiva en el conjunt d´aquestes comarques. El Bages n´ha registrat dos (tots dos, al tram sud de la C-55); l´Alt Urgell, dos més; un l´Anoia i un el Baix Llobregat Nord (en aquest últim cas, també a la C-55, a Olesa).

Amb relació al primer semestre del 2015, la comarca on més ha caigut la mortalitat és l´Anoia, que ha passat de sis víctimes a una, que és la que hi va haver en l´accident de Vallbona d´Anoia (C-15) del 23 de maig passat. La mortalitat també ha baixat al Moianès, a la Cerdanya, a l´Alt Urgell i al Baix Llobregat Nord. Al Berguedà i al Solsonès s´ha mantingut a zero. En canvi, al Bages s´ha passat d´un a dos accidents mortals en trams interurbans (a 3, si s´hi inclou l´accident urbà de les Brucardes de Sant Fruitós).

Si s´agafa l´àmbit territorial estricte de la Catalunya Central (que abraça també Osona, a més a més del Bages, el Moianès, el Berguedà, el Solsonès i l´Anoia), la comparativa amb l´any passat ja no és tan positiva, bàsicament per una raó: Osona és la comarca més castigada enguany per la mortalitat en trams interurbans, ja que ha registrat quatre accidents mortals, quan, en el mateix període del 2015, no n´havia hagut de lamentar cap. Això fa que, en el conjunt de l´àmbit de la Catalunya Central, la xifra de víctimes mortals a les carreteres hagi passat de les vuit del 2015 a les set del 2016.

La reducció a la meitat de la mortalitat a l´àmbit territorial d´aquest diari contrasta amb el que ha tingut Catalunya, on el balanç és idèntic al de l´any passat: el primer semestre del 2016 s´ha tancat amb 82 víctimes, una menys que el primer semestre del 2015 (any que va tancar amb un increment de la mortalitat després de dotze anys consecutius de descensos).

Tres morts han estat a la C-55

La dràstica reducció de la mortalitat a les comarques centrals aquest 2016 contrasta amb un altre balanç: tres dels quatre accidents mortals que hi ha hagut entre el Bages i el Baix Llobregat Nord han estat al tram sud de la C-55, entre Manresa i Abrera. Per aquest motiu, aquesta carretera es ratifica de nou com el tram negre de la Catalunya Central. Dels tres sinistres mortals, dos han estat atropellaments (a Olesa de Montserrat i a Castellbell i el Vilar) i un altre va ser la sortida de calçada d´un cotxe a Sant Vicenç, cosa que va provocar la mort de la seva conductora, una manresana de 20 anys. Pel que fa al 2015, el primer semestre es van registrar dues víctimes mortals al tram sud de la C-55, un registre que va pujar fins a quatre a final d´any.