Cabrianes demana poder disposar a curt termini d'un accés de doble carril pel pont sobre el Llobregat, i que permeti el pas còmode dels vianants. Sense valorar -fins que no en coneguin més detalls- si seria millor ampliar el pont actual o fer-ne un de nou, ara per ara, veïns i polítics consultats per aquest diari es conformen amb una infraestructura "digna" i alhora econòmicament viable per garantir que la proposta que finalment esculli la Generalitat no quedi en un calaix i es pugui executar com més aviat millor.

Com ja va avançar aquest diari en l'edició de dimarts, el departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat el projecte d'estudi per a la millora del pont d'accés a Cabrianes, que haurà de determinar si s'eixampla l'actual (que és estret i s'hi ha de donar preferència de pas), o se'n fa un de nou. "No tenim preferències. Deixarem que la Generalitat actuï i decideixi tècnicament què és millor", va apuntar l'alcalde pedani de Cabrianes, Oriol Ribalta, i va defensar que "l'important és que se solucioni el problema tan ràpid com sigui possible, però que no s'hi faci un pedaç, sinó una obra ben feta i que sigui definitiva. Sosté que "és una reclamació molt bàsica, sobretot des que hi ha hagut un augment del teixit industrial al polígon, perquè s'ha incrementat molt el transport pesant que passa pel pont, i és urgent poder tenir els dos sentits de la circulació coberts".

La prioritat de l'Organització Territorial de Participació (OTP), un òrgan de decisió amb entitat pròpia, també és "que se solucioni el problema del trànsit", va apuntar un dels seus membres, Benjamí Oller, i en aquest sentit s'aposta per una proposta "viable econòmicament per assegurar que el pont es faci i que es faci ràpid". Això sí, garantint el pas simultani de dos vehicles de gran tonatge.

En l'àmbit polític, l'alcalde de Sallent, David Saldoni, també veu "amb molta satisfacció" que finalment "es concreti una qüestió molt reivindicada". Per part de l'Ajuntament "no tanquem cap porta" a la manera com la Generalitat decideixi resoldre tècnicament el viaducte "mentre es puguin recuperar els dos sentits de la circulació i hi hagi prou espai per als vianants", va dir Saldoni, convençut que els 1,9 milions que s'ha dit d'entrada que podria costar fer un pont nou "és una xifra orientativa, i l'estudi que es farà pot acabar donant una solució més barata".

Per a la portaveu d'ERC, a l'oposició, "s'ha de tenir molt present el cost econòmic" de l'obra, de manera que si l'ampliació fos menys costosa i n'hi hagués prou per garantir el doble sentit, "ja ens estaria bé". També va insistir en la necessitat que el pont incorpori, com a mínim, una vorera per travessar-lo a peu. Sala va defensar la necessitat urgent d'actuar en aquest pont: "és una reivindicació històrica", i també hi veu "una oportunitat econòmica", perquè facilitaria la logística de les empreses existents al polígon "i en podria portar de noves".

La CUP, l'altre grup a l'oposició a Sallent, també va celebrar la decisió d'estudiar la manera de millorar aquest accés, i entén que "haurien de ser els veïns qui decidissin com el volen", va apuntar la seva portaveu, Èlia Torrescasana.

Pendents de la mobilitat

Veïns i polítics també demanen que les obres del pont afectin el mínim possible la mobilitat, sobretot pensant en el pas de vehicles per l'interior del nucli.

I és que, en cas que s'hagués de tallar el trànsit pel pont, l'única via alternativa que tindran veïns i empreses de Cabrianes tant per anar a Sallent com a la C-16 serà l'eix transversal, utilitzant d'entrada i/o sortida els enllaços d'Artés-Cabrianes i Sallent-Berga. Això obligarà els camions del polígon a travessar el nucli de Cabrianes per dins tant per entrar com per sortir.

"L'ideal seria que es construís una nova sortida a Cabrianes entremig d'aquestes dues", va apuntar Ribalta, i va recordar que és una reivindicació que s'ha fet sovint, si bé la resposta sempre ha estat negativa perquè la distància que separa les existents és tan curta que no es justificaria un nou enllaç.

Per la seva banda, i davant els problemes de mobilitat que puguin sorgir, la portaveu d'ERC, Pilar Sala, va dir que s'hauria d'analitzar fins a quin punt seria tècnicament possible poder compaginar els treballs i mantenir la circulació pel pont, i, si no fos així, "demanaríem que el pas quedés tallat el mínim de temps possible".