L'Ajuntament de Castellbell i el Vilar adquirirà la vella cantina de l'estació de Renfe del municipi, que recuperarà com a espai de cafè i venda de tiquets i la convertirà en un museu sobre la història del cremallera de Montserrat, que antigament havia sortit des d'aquesta estació. Preveu tenir-lo a punt de cara a la primavera.

Fa més d'un any que l'Ajuntament treballa aquest projecte, però fins ara no comença a veure la llum. Cal l'autorització d'Adif, que és l'actual propietària de les instal·lacions i que ha de cedir la part de l'edifici de l'antiga cantina que li demana l'Ajuntament -la resta és magatzem. Fa un any, les relacions entre les dues parts eren tenses pel mal estat amb què Adif mantenia l'estació, tot i la insistència de l'Ajuntament d'adequar-la, fins al punt que li va arribar a obrir un expedient disciplinari i va amenaçar Adif d'actuar subsidiàriament i carregar-n'hi els costos.

Arran d'allò, "Adif va reaccionar i no va ser necessari que prosperés l'expedient", explica l'alcaldessa, Montserrat Badia. L'abril passat l'empresa pública estatal va iniciar obres d'arranjament i millora de l'andana i de l'edifici de l'estació (que s'estan a punt d'enllestir), i es van desencallar les negociacions per a la cessió de l'antiga cantina a l'Ajuntament. "Hem fet la petició formal i ens han de contestar, però ja ens han dit que ho veuen molt viable", assegura Badia, i la previsió és que aquest setembre se signi el conveni de cessió, possiblement per a deu anys prorrogables.

El projecte preveu omplir la sala d'imatges antigues i material relacionat amb el cremallera a partir d'un arxiu fotogràfic que ja té l'Ajuntament i de l'aportació que hi faci l'associació Amics del Cremallera, "a qui també farem partíceps". A més, s'ha demanat a Ferrocarrils de la Generalitat la possibilitat d'incorporar una antiga màquina del cremallera. "El problema és el cost del transport, però ho intentarem", diu Badia.

L'origen de nombroses rutes

Més enllà del museu, aquesta estació ha de servir de punt de partida per fer excursions a peu per diversos camins que passen pel terme, i que tindran com a eix central l'antic camí del Cremallera, d'uns 5 quilòmetres, des d'aquesta estació fins a l'estació del cremallera de Monistrol. Per exemple, de cara al turisme que va a Montserrat "volem donar l'opció de venir amb la Renfe fins a Castellbell, i d'aquí anar caminant fins a la sortida del cremallera a Monistrol", explica Badia.

A banda del camí del Cremallera, des d'aquest punt també es podrà enllaçar amb el camí dels Tres Monts, el camí de Sant Ignasi, el circuit dels Resistents, la xarxa de senders que travessa el municipi, tres circuits d'orientació que s'han dissenyat recentment i amb la Via Blava, que connectarà el Llobregat des del naixement fins a la desembocadura. Aquests camins "estan tots connectats entre ells", diu Badia, i darrerament s'han senyalitzat i condicionat. "L'únic que falta és editar la fulleteria per donar-los a conèixer i acabar-ne de polir algun".

Un cop signat el conveni, l'Ajuntament començarà a treballar en el condicionament del local, que Adif ja ha buidat. "S'haurà de netejar, pintar, i fer una mínima obra d'adequació interior", diu Badia, unes tasques que s'encarregaran a la brigada municipal i que es faran entre la tardor i l'hivern, amb l'objectiu que el nou espai museïtzat pugui obrir a la primavera. Els caps de setmana també servirà d'oficina de turisme, amb atenció al públic.