La Generalitat defuig, ara per ara, de fer cap pas en ferm de cara al futur desdoblament de la C-55, ni vol fixar cap horitzó fins que no disposi dels 130 milions d'euros que costaria l'obra. Així es va expressar el director general d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Xavier Flores, en una taula rodona sobre el present i el futur de la C-55, organitzada per la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa a l'auditori de la Plana de l'Om.

La taula de debat, moderada pel director de Regió7, Marc Marcè, va tenir la presència dels alcaldes de Manresa, Valentí Junyent, i de Castellgalí, Cristòfol Gimeno, que van reclamar unànimament un compromís ferm de la Generalitat pel desdoblament, que no va arribar. Flores va situar la C-55 en el paquet d'actuacions prioritàries en el conjunt de Catalunya, «però per donar un horitzó clar al seu desdoblament cal un pla financer i saber quan tindrem possibilitats econòmiques per fer-lo, i ara sóc incapaç de posar-hi una data».

Tant Junyent com Gimeno (i també les intervencions del públic al final de l'acte) van reiterar la unitat que hi ha al territori en la defensa del desdoblament, tant per al seu desenvolupament com, sobretot, en matèria de seguretat, i més «després de veure que les bonificacions per traspassar vehicles de la C-55 a la C-16 avui en dia no han donat resultat, ni crec que l'acabin donant», apuntava Gimeno. Comparant els 130 milions que costaria el desdoblament amb els 776 milions amb què el mateix Flores va fixar ahir el cost de rescatar l'autopista (segons un estudi de la UPC), la conclusió dels dos alcaldes va ser que desdoblar és molt més fàcil. Junyent va reivindicar «un compromís ferm en el finançament i en l'execució en una data propera».

Junyent va defensar el desdoblament pensant en la possibilitat d'anar realitzant l'obra per trams: «tan sols començant per la variant de Castellgalí, per exemple, ja seria una bona manera de visualitzar que l'aposta cap al finançament va endavant».

Flores es va mantenir al marge de cap compromís amb la C-55 més enllà d'actuacions en projecte que queden lluny del desdoblament (vegeu desglossat).

Ara per ara, l'aposta amb què preveu treballar la Generalitat a curt termini és la implementació del sistema de pagament per vi-nyeta a la C-16, amb què confia treure trànsit de la C-55. Afectaria totes les autopistes de Catalunya amb un pagament anual per als usuaris sense necessitat del peatge físic, i que es voldria implementar l'any 2018. «És el més realista i fàcil d'aplicar a curt termini», va dir Flores, però s'ha de negociar amb l'estat i caldrà que hi estigui d'acord.