En el marc de la campanya Tracta'm bé, el Consell Comarcal del Bages ha engegat un cicle de tallers informatius als casals de la gent gran de la comarca per prevenir les estafes a domicili. La iniciativa sorgeix després que les reclamacions a l'Oficina del Consumidor s'hagin duplicat al llarg del 2017, amb un total de 28 queixes a tota la comarca.

L'objectiu dels tallers, tal com explica el tècnic de consum del Consell, Carles Borràs, encarregat de la formació és donar-los eines «perquè s'autoprotegeixin» abans d'arribar a la via del desistiment, més complicada si no s'assoleixen tot un seguit de paràmetres. Set municipis bagencs ja han participat en la campanya, que es perllongarà fins al mes de juliol.

Borràs explica que l'objectiu és ser més «reactiu» que «proactiu». Parlant des de la pròpia experiència, reconeix que sovint els arriben casos massa tard de possibles estafes, motiu pel qual intenten donar consells als avis per evitar que s'arribin a produir. Així, se'ls explica com funcionen serveis bàsics com la llum, el gas o les telecomunicacions; quines obligacions tenen o quan és obligatòria una revisió.

També es resolen dubtes sobre les visites de comercials a domicili, les trucades comercials i la contractació telefònica. De la mateixa manera, s'incideix molt a «llegir abans de signar» i se'ls alerta del fet que tenen dret al desistiment de qualsevol contracte fins als 14 dies, entre altres aspectes.

Un dels aspectes en els quals Borràs posa l'èmfasi durant el taller és a deixar enrere la vergonya. Explica que sovint es troben en situacions en què no poden actuar perquè la persona ha trigat massa a confessar-ho. «Se senten culpables per no haver estat prou hàbils» i que sovint els fills «els re-nyen de forma poc constructiva i generen l'efecte contrari, que no expliquin l'error o ho facin tard». En total, s'han programat un total de 14 tallers i ja hi han participat més de 200 persones.

Roser Nin, tècnica d'Inclusió Social del Consell Comarcal del Bages, explica «és una iniciativa en què el boca-orella és molt important i ells mateixos se'n facin ressò».