Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va commemorar ahir el centenari d'un dels seus transports més emblemàtics: el funicular de Sant Joan. El més veterà dels tres que hi ha en funcionament a Montserrat (l'altre és el de la Santa Cova, també de Ferrocarrils; i el tercer, el funicular aeri), que en els darrers anys ha estat sotmès a un profund procés de modernització, sense perdre els seus trets principals. El d'un transport vertical, que ofereix unes vistes excel·lents sobre el monestir i el seu entorn i que funciona a partir d'una enginyeria, la dels funiculars, que tot i que actualitzada manté l'esperit de fa més d'un segle.

L'acte, encapçalat pel president de Ferrocarrils, Ricard Font, i l'abat de Montserrat, Josep Maria Soler, va servir no només per recordar la història d'aquest servei que es va posar en marxa el setembre del 1918, sinó també per fer visible l'actualització que se n'ha fet en els darrers temps amb diverses obres de modernització i posada al dia i per reafirmar que els transports de Montserrat són una aposta que la companyia vol «seguir reforçant» perquè «tinguin la vida garantida cent anys més».

L'acte va començar a l'estació inferior del funicular de Sant Joan amb una breu i humorística posada en escena per situar els convidats un segle enrere, i amb l'obertura d'una exposició que repassa aquesta trajectòria de cent anys, a càrrec de l'historiador expert en transports Joan Carles Salmerón.

Tot seguit, la comitiva es va desplaçar amb el funicular panoràmic fins a l'estació Sant Joan Superior, on es van detallar les obres executades i en curs relatives a les infraestructures de Ferrocarrils.

En el cas del funicular de Sant Joan el que s'ha fet ara és continuar i culminar un procés de renovació que s'ha anat portant a terme progressivament. El primer va ser el canvi de cotxes, realitzat ja el 2015, que ha permès augmentar la capacitat de transport el 29%, ja que es va passar de 48 a 68 places disponibles per a cada trajecte. El segon pas és el que s'ha fet més recentment, que s'ha centrat en la renovació dels controls i la maquinària del sistema d'accionament.«Herois del transport»

El president de Ferrocarrils, Ricard Font, va destacar que «avui recordem els herois del transport per cable que van construir el funicular, ara fa 100 anys, i van fer accessible aquest magnífic actiu religiós, cultural, social, paisatgístic i de la catalanitat que és Mont-serrat».

Font va destacar que l'acte d'ahir servia també per mostrar què s'ha fet i explicar què hi ha en projecte «per millorar la nostra oferta de mobilitat a Montserrat, amb la qual estem compromesos», i en aquest sentit va dir que «aprofitant els 100 anys del funicular de Sant Joan volem compartir una idea: persistir en una empresa amb uns objectius clars i tenint ferma la decisió per assolir qualsevol fita que ens plantegem, per alta que sigui. No tenim por dels reptes».

El funicular de Montserrat a Sant Joan va ser inaugurat l'1 de setembre del 1918 per comunicar la part exterior del monestir amb l'ermita de Sant Joan, situada a la part alta del massís, on també hi ha el mirador.

L'èxit assolit per la línia va deixar en evidència aviat la seva escassa capacitat de transport, i el 1926 va ser substituït per una nova instal·lació, amb un ample de via diferent i vehicles de més capacitat. El 1986 va ser integrat a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, i l'any 1997 va ser sotmès a un ampli procés de modernització, durant el qual va ser dotat d'uns nous vehicles.