Els descomptes que s'apliquen a la barrera de Sant Vicenç-Cas-tellbell de l'autopista Terrassa-Manresa (C-16) des de l'any 1999 a tots els vehicles -sense cap requisit pel que fa al sistema de pagament-, a partir del proper 1 de gener requeriran que l'usuari disposi de Teletac o de qualsevol altre sistema dinàmic de pagament autoritzat (com ara l'app Satellise) perquè li sigui d'aplicació. Dit d'una altra manera, si el conductor no en porta cap (i, per tant, fa un pagament amb targeta), el peatge li sortirà molt més car, ja que se li cobrarà l'import íntegre.

Davant d'aquesta situació, el Consorci Viari de la Catalunya Central, que s'ha reunit aquesta setmana, ha reclamat que el sistema es mantingui com està actualment mentre no s'apliqui a tot el país una taxa general (el que tècnicament es denomina vinyeta).

La modalitat de descompte en qüestió vigent fa deu anys (que suposa una rebaixa del 45% sobre la tarifa total, que és la que es paga en caps de setmana i festius) fins ara s'aplica automàticament a qualsevol modalitat de vehicle, sigui quin sigui el mètode de pagament que utilitza l'usuari.

Però en el drecret publicat pel departament de Territori i Sostenibilitat en l'últim Diari Oficial de la Generalitat de l'any 2016 (el que regulava els descomptes afegits que la Generalitat va posar en marxa ara fa gairebé dos anys) s'especificava també que «a partir de l'1 de gener del 2019 les tarifes base aplicables de dilluns a divendres no festius només seran d'aplicació als usuaris de totes les categories de vehicles que utilitzin com a modalitat de pagament el sistema de pagament dinàmic o telepeatge (sistema Via T) o qualsevol altre sistema dinàmic prèviament autoritzat, i seran d'aplicació a la resta d'usuaris les mateixes tarifes base i els peatges resultants aplicables els dissabtes, diumenges i dies festius».

En concret, amb les tarifes actuals, de dilluns a divendres laborables l'autopista costa per a un turisme 4,31 euros si hi fa tot el recorregut (i per tant passa pel peatge central) i 2,16 euros si surt o s'entra a Sant Vicenç (el que s'anomena barrera lateral). En canvi, els imports base íntegres (que són els que actualment paguen els conductors que utilitzen aquesta via ràpida els caps de setmana i festius) són de 7,84 euros en el primer cas (peatge central o troncal), i 3,94 en el segon (barrera lateral).

Amb la mesura que s'aplicarà a partir de l'1 de gener del 2019 el que es farà, doncs, és estendre el requisit de l'ús de Teletac a totes les modalitats de descompte d'aquesta autopista, que ja és la condició indispensable per poder beneficiar-se de les rebaixes afegides que es van posar en marxa ara fa uns dos anys.

El president del Consorci Viari, Ferran Estruch, ha explicat que «no podem permetre que es faci cap pas enrere en l'àmbit de la mobilitat. Les bonificacions s'han de mantenir i, en la mesura del possible, ampliar la franja horària. I és del tot necessari saber el calendari d'implantació del sistema de vinyeta per aixecar les barreres i garantir una circulació més ràpida al conjunt de veïns i veïnes».

Demanen bonificació les 24 hores

De fet, en la reunió es va acordar sol·licitar a la Generalitat que el tram d'autopista Sallent-Sant Fruitós-Sant Vicenç estigui bonificat les 24 hores del dia i no només en hores punta. El Consorci, així com també els alcaldes de la comarca, considera que l'obligatorietat de disposar d'un sistema digital per tenir dret a les bonificacions reduirà el nombre de vehicles que passaran per l'autopista C-16, i per tant es reduirà la despesa per a la Generalitat en concepte de bonificacions. En aquest sentit aquesta reducció de la despesa permetria ampliar les bonificacions durant les 24 hores del dia i no només en hores punta.