El Partit Demòcrata al Bages ha impulsat una moció perquè sigui presentada pels grups municipals de la comarca així com a altres comarques per on passa la línia R4 per als propers plens dels ajuntaments i Consells Comarcals corresponents, referent, un cop més, al «pèssim servei» de Rodalies i les afectacions que se'n deriven. La moció en concret, se centra en l'incident del passat 20 de novembre de 2018, en què el tren de la línia R4 , en el qual viatjaven 131 persones, va descarrilar a causa d'una esllavissada pel trencament d'un mur de contenció de la trinxera.

La proposta exposa els fets, explicant que com a conseqüència del descarrilament, es va produir la mort d'un veí de Castellbisbal i el Vilar, tres persones més van resultar ferides greus i quaranta-una més ferides lleus. A més, segons el comunicat emès per Renfe, «els viatgers afectats arran de l'accident van ser uns 26.000».

També informen que no és el primer incident en aquesta línia 4, a l'estiu del 2017, la caiguda d'una pedra a les vies, a l'altura de Sant Vicenç de Castellet, ja va causar el descarrilament d'un tren i al març del 2011 la presència de terra i roques sobre la via entre Vacarisses i Olesa va causar un accident que va deixar diversos passatgers ferits.

En el marc del Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015 el govern de l'Estat va prometre una inversió de 4.000 milions d'euros,on només se n'ha executat un 13,5%, no s'ha produït cap nova línia, ni desdoblament, ni la majoria de les noves estacions previstes al Pla, a part de la construcció de l'estació de la Sagrera-Meridiana.

La situació de les infraestructures de rodalies a Catalunya «és greu i crònica històricament: falten trens, estacions, infraestructura en general, en un sistema de rodalies que, a l'àrea de Barcelona, transporta uns 400.000 usuaris diaris».

En referència a tota aquesta problemàtica, el Consell d'Alcaldes del Bages, reunit aquest 21 de novembre, va aprovar una declaració en la que sol·liciten a l'empresa estatal ADIF que «es portin a terme totes aquelles actuacions que siguin necessàries per garantir la seguretat de tota la infraestructura i recuperar el servei de tren entre Manresa i Barcelona amb caràcter d'urgència», i, en segon terme, que l'Estat espanyol, i en concret al Ministeri de Foment, «faci les inversions necessàries a la línia R4 per tal d'oferir un servei competitiu, eficient i segur que uneixi la capital de la comarca del Bages amb Barcelona en menys d'una hora».

El ministre de Foment del govern espanyol, José Luís Ábalos, va efectuar unes manifestacions, en base a l'accident mortal, en les quals condicionava la millora de la xarxa ferroviària de Rodalies al fet que s'aprovin els pressupostos generals de l'Estat.

La moció, doncs, a part de lamentar els fets ocorreguts, traslladar el condol al als familiars de la víctima i acompanyar a la resta d'afectats per l'accident, té per objectiu que «tots els ajuntaments denunciïn altra vegada la manca d'inversió a la xarxa de rodalies i el gran dèficit, que s'ha fet crònic».