El Consell Comarcal del Bages va tramitar l'any passat un total de 1.452 sol·licituds dels ciutadans i ciutadanes de la comarca per accedir a subvencions per a la rehabilitació d'edificis d'ús residencial, prestacions per al pagament de lloguer, subvencions per al pagament del lloguer 2018 (MIFO), inscripcions al Registre de Sol·licitants d'Habitatges de Protecció Oficial (HPO) i prestacions econòmiques d'especial urgència per a l'habitatge. L'impacte econòmic de l'acció de l'Oficina Local d'Habitatge ha estat de 1.251.495,98 euros, més d'un milió dels quals corresponen a ajudes al lloguer.

El conseller de l'Àrea de Territori i Habitatge, Ferran Estruch, ha explicat que «l'accés a l'habitatge és un dels grans problemes que tenen les persones i des del Consell Comarcal estem determinats a garantir el dret a l'habitatge als bagencs i bagenques. I per això la tasca de l'Oficina Local és clau i seguirem aportant els recursos necessaris perquè la seva labor faci millorar les condicions de vida del conjunt de la població».

Les subvencions per al pagament del lloguer 2018 (MIFO) són un ajut en règim de concurrència competitiva per facilitar l'accés i la permane?ncia en un habitatge en règim de lloguer a sectors de població en risc d'exclusió social. L'any 2018 l'Oficina va tramitar 623 expedients (509 l'any 2017), dels quals favorables en van resultar 509, per valor de 760.679,71 euros.

Les prestacions per al pagament del lloguer 2018 són ajuts a fons perdut per fer front al pagament del lloguer de les unitats de convivència que tenen ingressos baixos o moderats, a qui el cost de l'habitatge pot situar en risc d'exclusió social. L'Oficina Local d'Habitatge va tramitar 146 expedients favorables (172 l'any 2017), per valor de 276.239,84 euros.

Respecte a l'any anterior, les sol·licituds per a les subvencions per a la rehabilitació d'edificis d'ús residencial es van mantenir iguals a l'exercici anterior, en concret van ser 9. Aquests ajuts estan destinats a rehabilitar elements comuns i espais privatius comunitaris d'edificis d'ús residencial, per a obres de conservació, millora de la qualitat i sostenibilitat o per realitzar ajustos raonables en matèria d'accessibilitat. En la majoria de casos es tracta de, per exemple, la instal·lació d'ascensors.

En relació a les inscripcions al Registre de Sol·licitants d'Habitatges de Protecció Oficial (HPO), l'any 2018 es van tramitar 2 sol·licituds més respecte al 2017, amb un total de 98 expedients. Inscriure's en aquest registre és un requisit imprescindible per poder ser adjudicatari d'un habitatge amb protecció oficial.

Per altra banda, es van tramitar 28 prestacions d'urgència especial per a situacions d'emergència -per un import de 26.456,50 €-, i també 10 ajuts implícits de lloguer social. A més a més l'Oficina ha tramitat ajuts a la rehabilitació d'habitatges per valor de 188.119,93 euros.