Representants polítics, econòmics i socials de comarques de la Catalunya Central van escenificar ahir un nou intent de cop de puny a la taula unitari per reclamar unes comunicacions a l'alçada del segle XXI. En aquesta ocasió, el focus es va concentrar en la línia de tren de Rodalies que connecta el Bages amb l'àrea metropolitana (la R4) i, per tant, en el punt de mira de les reivindicacions hi havia, sobretot, el Govern central, que és el titular d'aquesta infraestructura, a través de les empreses públiques Adif i Renfe.

L'escenari per a la imatge unitària va ser l'andana de l'estació de Manresa, inactiva pel que fa al pas dels trens des de divendres de la setmana passada, i, lògicament, l'enèsim motiu i el context de l'acció era l'accident que va tenir lloc a Castellgalí el 8 de febrer passat amb el xoc de dos trens, que va causar la mort d'una de les conductores i nombrosos ferits de diversa consideració entre els passatgers.

A l'acte hi van ser presents la major part d'alcaldes del Bages, representants també dels Consells bagenc i del Moianès, el Solsonès, el Berguedà i el Vallès Occidental (per on transcorre aquesta R4); del món empresarial (hi era el president de la Cambra de Comerç, Pere Casals); dels diferents partits polítics; i d'àmbits més socials, com ara la portaveu de No Més Morts a la C-55, Fina Casals. També hi era la delegada del Govern a la Catalunya Central, Alba Camps, i el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín.

Després d'un minut de silenci en record de la jove maquinista morta en l'accident, Raquel Delgado, l'acte va tenir com a eix central la intervenció del president del Consell d'Alcaldes del Bages, Ferran Estruch, que va llegir un manifest institucional en què es focalitzen les reivindicacions del territori després del sinistre de fa una setmana.

En aquesta declaració, alcaldes, alcaldesses i agents socials i econòmics exigeixen «una investigació a fons sobre les causes que van provocar l'accident» ocorregut el dia 8 de febrer, i insten el ministeri de Foment que, «en el termini màxim de 15 dies, doni audiència a una delegació d'alcaldes afectats per la línia R4, al president del Consell d'Alcaldes del Bages, al president del Consell Comarcal del Bages i a representants del Consorci Viari de la Catalunya Central», trobada que ha de servir perquè el Govern central «posi sobre la taula un calendari concret d'execució de les actuacions previstes a la línia R4, de Rodalies, prioritzant les que afecten la seguretat».

Reiteren, tal com ja han fet en anteriors ocasions, que el Govern espanyol «porti a terme de manera urgent totes les actuacions necessàries». I davant possibles incompliments i la situació actual d'aquesta línia, expressen que «ens reservem la facultat d'emprendre les accions legals necessàries en defensa dels interessos del territori i de la seva ciutadania». De fet, Estruch va avançar que els serveis jurídics del Consell Comarcal del Bages estan treballant en l'anàlisi de possibles vies que es podrien emprendre.

En el manifest també es demana «als representants dels grups parlamentaris al Congrés dels Diputats i del Senat que impulsin amb el màxim consens possible totes les iniciatives parlamentàries encaminades a resoldre aquest dèficit històric que reclamem des del nostre territori». En aquest sentit, Ferran Estruch també va apuntar que es vol mantenir una trobada amb cadascun dels grups amb representació al Congrés.

Abans de la lectura del manifest, el president del Consell d'Alcaldes va recordar que el serial de reivindicacions amb relació a aquesta línia ja arrenca el 2002, quan qui en aquell moment era president del Consorci Viari de la Catalunya Central va enviar una carta al llavors ministre de Foment, Francisco Álvarez-Cascos, reclamant les inversions necessàries, que mai no han arribat. El president del Consell d'Alcaldes va posar en relleu que, disset anys després d'aquella petició no atesa, «la situació és dramàtica, indignant i molt trista, perquè tenim víctimes mortals com a conseqüència d'un greuge històric».

Entre els congregats hi era present Toni Massana, alcalde de Vacarisses, el municipi on va tenir lloc el primer dels dos accidents mortals ocorreguts en els últims tres mesos en aquesta línia. Massana afirmava que els veïns del municipi viuen aquesta situació amb «preocupació i por», la qual cosa fa que «cada cop hi hagi més gent del nostre poble que deixa d'utilitzar aquest mitjà».

En aquesta línia, la portaveu de No Més Morts a la C-55, Fina Casals, apuntava que la situació de l'R4 és «un agreujant més en la problemàtica que tenim de comunicacions deficients i perilloses». I subratllava també que «amb la línia de tren fora de servei, i amb gent a qui ja li fa por agafar-la, anem abocant usuaris cap a una C-55 saturada i molt perillosa».