La Fundació Cardona Històrica i Ampans van acordar ahir dimecres que els guies que mostren al públic la Muntanya de Sal de Cardona tinguin en compte les necessitats dels visitants amb discapacitat intel·lectual. La directora del Centre Ocupacional d'Ampans, Cristina Llohis, va explicar que l'objectiu és fer una societat «més accessible», que trenqui no només amb barreres de tipus arquitectònic, sinó també cognitiu.

D'aquesta manera, i gràcies a una formació especialitzada, quan els guies detectin que tenen al grup una persona amb discapacitat intel·lectual tindran en compte aspectes com la restricció de l'ús de les metàfores, els dobles sentits o un llenguatge excessivament elaborat. La previsió és estendre la iniciativa a les visites al Castell i al centre històric.

La Muntanya de Sal és un fenomen natural a Cardona que cada any visiten 100.000 persones. D'entre elles, algunes tenen algun tipus de discapacitat intel·lectual. Amb la inquietud de fer que les visites siguin el màxim de comprensibles per a tots els públics, des de la Fundació Cardona Històrica es va anar a buscar els professionals d'Ampans perquè els assessoressin i ajudar-los a fer que el seu missatge fos més entenedor pels discapacitats intel·lectuals que els visiten.

«Quan en una visita hi ha persones amb discapacitat intel·lectual, els guies fan allò que poden», va destacar la directora del Centre Ocupacional d'Ampans, Cristina Llohis. En aquest cas, persones d'Ampans amb discapacitat van anar a fer la visita a la Muntanya de Sal i van reportar les mancances que van detectar. Amb aquest llistat, des de l'associació es va elaborar un document de bones pràctiques es va fer formació als professionals.

Els aspectes a tenir en compte sobretot van encaminats en posar èmfasi en com ha de ser el missatge que transmeten els guies. «Els dobles sentits o les metàfores no tothom els compren, com tampoc les referències temporals», va assenyalar Llohis. Amb l'objectiu que l'explicació sigui entenedora per a tothom, les persones que tenen alguna discapacitat intel·lectual també responen molt bé als estímuls visuals i, per això, es recomana acompanyar l'explicació verbal amb imatges. Un altre dels aspectes que es tindrà en compte serà el recorregut dels visitants per fer-lo més senzill i facilitar que s'entengui tot allò que s'explica.

Des de les mines, Alba Cortina va assenyalar que és necessari que es deixi de parlar d'accessibilitat «teòrica» i que es passi a l'acció. «Iniciatives com aquesta són fàcils de fer i només cal voluntat», va destacar.