26 de febrer de 2019
26.02.2019

El Govern central reconeix als alcaldes del Bages el «dèficit històric» d'inversions de l'Estat amb Rodalies i l'R4

Abans de l'estiu es preveu licitar el projecte per instal·lar els sistemes de seguretat de frenada i l'obra podria estar enllestida en un any i mig

26.02.2019 | 15:43
Dos usuaris de la línia R4 de Renfe just abans de pujar al tren a Manresa

El president del Consell d'Alcaldes del Bages, Ferran Estruch, ha explicat que en la reunió d'aquest dimarts amb Foment, els representants del ministeri han reconegut als alcaldes un "dèficit històric" d'inversions amb Rodalies i, en particular, amb l'R4. En declaracions a l'ACN ha assenyalat que "no s'ha invertit quan tocava i ara en paguem les conseqüències". Entre les principals novetats, els han explicat que abans de l'estiu es licitarà el projecte per instal·lar els sistemes de seguretat d'antibloqueig de frenada. Un cop licitada, l'obra podria estar enllestida en un any i mig. Estruch ha explicat que la reunió s'ha desenvolupat en un clima de "cordialitat" i quan els responsables de Foment els han demanat restablir la confiança, ells han respost que "la confiança es recupera si hi ha fets".

Una delegació integrada per alcaldes i representants dels consells comarcals de la Catalunya Central i el Vallès Occidental s'han reunit aquest dimarts amb responsables del Ministeri de Foment, Adif i Renfe a Madrid per reclamar actuacions davant la situació de la línia R4 de Rodalies entre Manresa i Terrassa. Ferran Estruch, ha explicat que Foment els ha assegurat que bona part de les mesures d'urgència estan en marxa, com la implementació del sistema de seguretat per les frenades.

Concretament, el projecte preveu millorar les instal·lacions de senyalització i els sistemes de seguretat, que inclouen el mecanisme de Bloqueig Automàtic Banalitzat (BAB) en una primera fase i, posteriorment, el Sistema Europeu de Gestió de trànsit (ERTMS). Actuacions que, segons han puntualitzat, ja estaven previstes des de fa un any i mig, molt abans que tinguessin lloc els dos accidents mortals. Estruch ha assenyalat que Foment ha ressaltat a la delegació d'alcaldes que la línia és segura i que no representa cap perill. Segons ha dit, han explicat que el sistema actual és el que hi ha vigent a la majoria de vies europees, i que el servei compleix els estàndards de circulació de l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària.

Una altra de les novetats és la creació d'una comissió de seguiment per informar els representants del territori de les inversions concretes al tram entre Manresa i Terrassa i de les millores en la línia. Estruch ha celebrat aquest compromís perquè vol dir que el territori tindrà informació de primera mà de manera "fluida" i "estable". Aquesta comissió s'ha de reunir properament.

En relació a l'accident de Castellgalí del passat 8 de febrer, del qual encara se n'investiguen les causes, els responsables de Foment han explicat que hi ha tres investigacions en marxa d'una banda, les pròpies d'Adif i Renfe, però també n'hi ha una independent.

De la seva banda, el secretari d'Estat d'Infraestructures, Pedro Saura, ha destacat en un comunicat la importància de mantenir un clima de diàleg i cordialitat amb el territori per atendre les necessitats i millorar el servei. Saura ha explicat que en la línia R4 s'han finalitzat divuit actuacions relacionades amb el tractament d'estructures i trinxeres, substitució de travesses, canvis d'aparells de via i instal·lacions. Actualment hi ha nou actuacions en execució i onze obres en licitació que afecten l'R4. En previsió, hi ha prop de quaranta projectes més, la majoria dels quals en redacció.

Per part del Ministeri de Foment han assistit a la reunió el secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura; el secretari General d'Infraestructures, José Javier Izquierdo; la presidenta d'Adif, Isabel Pardo; i el president de Renfe, Isaías Táboas.

Per part de la delegació d'alcaldes i consells comarcal també hi havia Valentí Junyent (Manresa), Cristòfol Gimeno (Castellgalí), Montserrat Badia (Castellbell i el Vilar), Antoni Masana (Vacarisses). També Agustí Comas (president Consell Comarcal Bages), Josep Lara (Consell Comarcal Berguedà), Josep Lluís Caelles (president Patronat de Turisme del Solsonès), Amadeu Aguado (vicepresident Consell Comarcal del Vallès Occidental) i Núria Carrés (gerent del Consell Comarcal del Vallès Occidental). D'altra banda també hi havia Marc Aloy (gerent del Consorci Viari), Pere Casals (president de la Cambra de Comerç i Indústria) i Joan Cots (Montepio Conductors).

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit

Calendari laboral i escolar

Calendari laboral 2019 a Catalunya

Calendari Laboral 2019 a Catalunya

Aquí pots consultar tots els dies festius a Catalunya i el calendari escolar 2019/20