El Bages veurà transformats prop de 15 quilòmetres de camins en carretera d'aquí al 2021. Això implica que la Diputació assumirà la titularitat d'aquests vials, que ara són municipals, hi invertirà en millores, i es farà càrrec del seu manteniment posterior. Es tracta de la via que comunica Castellnou de Bages amb Santpedor, del camí que va de Mura a Rocafort, i d'un tram de la BG-103 d'accés al nucli de Rajadell, amb actuacions de millora d'un cost que s'estima en 1.764.000 euros en conjunt.

La proposta forma part del Pla de Carreteres de la Diputació, l'anomenat Pla Zonal, que és d'aplicació en el conjunt de la demarcació, i que preveu un termini de 15 anys per al seu desplegament complet. Ara s'afrontarà la primera fase, que en el cas del Bages preveu l'actuació en aquests tres primers camins, i a partir del 2021 s'intervindrà en els tres següents fins a completar els deu que preveu el Pla Zonal en el seu conjunt. Els set restants són el camí de la Vall dels Nítols (Cardona), el camí de Talló a Calvet (a Sant Salvador), el de Castellfollit del Boix a Sant Salvador, el de Sallent a Santpedor, el camí Vell de Manresa, i el de Gaià a Balsareny.

El projecte el va explicar ahir el diputat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat de la Diputació, Jordi Fàbrega, a l'ajuntament de Santpedor, amb presència de diversos alcaldes de la comarca.

La primera fase es començarà a desplegar a partir de l'aprovació del Pla Zonal, prevista per al proper mes d'abril per part de la Comissió d'Urbanisme de la Generalitat. A partir d'aquí, la Diputació signarà els convenis pertinents amb els municipis afectats, i en paral·lel es redactaran els projectes constructius previs a la licitació i execució de les intervencions que es considerin. Serà en aquest punt quan es podrà donar per fet el traspàs de la titularitat a la Diputació.

L'elecció dels camins ha estat fruit del consens entre els alcaldes de la comarca. L'actuació més àmplia d'aquesta primera fase al Bages afectarà 6,6 quilòmetres de la BG-050, que enllaça Santpedor amb Castellnou, i on s'invertiran 813.000 euros. La transformació en carretera només serà realment efectiva en un tram d'1,5 quilòmetres des de Santpedor fins al trencant de Pinedes passant pel Serrat. Des d'aquest punt fins al nucli històric, no tindrà (de moment) la catalogació de carretera, però a efectes pràctics serà el mateix, tenint en compte que la Generalitat també hi farà millores de seguretat i es responsabilitzarà del manteniment posterior. L'alcalde de Castellnou, Domènec Òrrit, recordava ahir que la conversió d'aquest camí en carretera «és una reivindicació antiquíssima, que ve de la Generalitat republicana», i també necessària «per a un poble residencial on molta gent es mou en cotxe».

Pel que fa al camí de Mura a Rocafort, que també té incidència al Pont i Talamanca, té una inversió de 484.000 euros i afecta 4,84 quilòmetres. L'alcalde de Mura, Martí Perich, va apuntar que ara és un camí asfaltat, però que té el mateix traçat que el 1910. Finalment, el tram de la carretera de Rajadell afecta 3 quilòmetres, i té una inversió de 467.000 euros.