El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha assegurat aquest divendres en una reunió amb els empresaris del Bages que el Govern no té els 115 milions d'euros necessaris per desdoblar la C-55 la carretera que comunica Manresa amb Barcelona.

Segons ha dit, la falta d'aquests recursos ha fet que el Govern hagi centrat la seva prioritat en reduir la mortalitat de la via i, per això, ha dit, s'han invertit 18,48 milions en obres ja finalitzades i es preveu invertir-ne 12,8 milions més.

"Hem executat unes obres que han salvat vides i n'estem orgullosos", ha afegit. Els empresaris però li han recriminat que la via s'ha convertit en "una ratera" i que les obres que s'hi han executat han fet restar competitivitat a les empreses de la comarca.

En un debat amb empresaris a la Cambra de Comerç de Manresa, Calvet ha centrat la seva intervenció en la C-55 i la C-16, les dues carreteres que comuniquen la comarca amb l'àrea metropolitana. Pel que fa a la C-55, el conseller ha admès que el Govern no té els 115 milions que costa el desdoblament de la via i, ha explicat que, per aquest motiu, el seu departament ha centrat les inversions en reduir el risc d'accidentalitat de la carretera. "Hem executat unes obres que han salvat vides i n'estem orgullosos", ha afegit.

Calvet ha demostrat amb xifres com les obres han aconseguit reduir la mortalitat de la carretera: el nombre de morts s'ha reduït d'11 l'any 2010 a zero l'any 2017 i una l'any 2018, que era un vianant. En total, el conseller ha explicat que s'han invertit ja 18,48 milions en obres finalitzades per a la millora de la seguretat viària, i encara hi ha pendents 12,8 milions més.

Malgrat aquestes xifres, els empresaris han estat contundents i han recriminat al conseller que les obres han convertit la C-55 en "una ratera" i, a més, han fet perdre competitivitat a les empreses de la comarca. El conseller també ha rebut retrets per part de la portaveu de la plataforma 'No + morts a la C-55', Fina Casals, qui ha lamentat que no es comptabilitzin els ferits greus que acaben morint a l'hospital ni tampoc els ferits lleus i greus de la via que, segons ha dit, superen el centenar.

Casals li ha recordat que la via continua sent "una ratera" i ha insistit en què hi han accidents cada dia. A més, ha lamentat que el Govern sí tingui els 178 milions per al desdoblament de la C-16 en el seu tram entre Berga.

Pel que fa a la C-16, Calvet ha explicat que els usuaris de l'autopista han passat de 3.059 l'any 2017 a més de 5000 el 2018, i ha assegurat que això s'ha aconseguit gràcies a les reduccions tarifàries. Unes reduccions que els empresaris creuen que no són suficients, "ja que l'únic que fan és confondre el ciutadà perquè es limita a unes hores concretes del dia".

Calvet també ha volgut aprofitar la seva intervenció per parlar del servei de Rodalies, i ha assegurat que els dos darrers accidents mortals de l'R4 han servit per confirmar el mal estat de les infraestructures. "El risc 0 no existeix, però amb més inversions es minimitzaria molt".

Calvet ha continuat reclamant el traspàs "real" de Rodalies, i ha lamentat que l'únic que s'hagi aconseguit de la reunió d'aquesta setmana entre els alcaldes i el Ministeri de Foment és que es comprometin a instal·lar el bloqueig automàtic banalitzat (BAB) que, segons ha dit, ja fa més de 10 anys que està previst.