Ferrocarrils de la Generalitat s'ha fixat entre els tres principals reptes de la propera dècada assolir una reducció eficaç del temps de viatge dels ramals del Bages i l'Anoia en relació a Martorell i l'àrea metropolitana. Ara bé, a hores d'ara no hi ha cap proposta mínimament definida per complir aquest objectiu. De fet, l'encàrrec que fa la conselleria de Territori a l'empresa pública i que la pròpia companyia es trasllada a si mateixa és el d'analitzar i projectar de quina manera es pot fer possible aquesta retallada de temps que faci que aquesta línia sigui competitiva com a mitjà de transport entre les dues comarques i Barcelona.

El repte l'han posat de manifest tant el conseller de Territori, Damià Calvet, com el president de Ferrocarrils, Ricard Font, en un acte que ha tingut lloc aquest dilluns a Barcelona en el que l'empresa pública ferroviària ha exposat quines seran les seves prioritats des d'ara i fins al 2030. Tant Calvet com Font han reconegut implícitament que les línies del Bages i l'Anoia compleixen una bona funció com a connector intercomarcal, però que els manca competitivitat en relació a l'àrea metropolitana perquè el trajecte és excessiu.

Per reconduir aquesta situació, però, es partirà pràcticament de zero. Ricard Font ha explicat que en el seu moment es van dissenyar projectes d'intervenció en tots dos ramals -que no ha detallat, però que va dit a Regió7 que passaven, essencialment, per fer retocs als traçats actuals-, però que es descarten perquè suposaven inversions milionàries per a un guany molt insuficient. A grans trets, ha explicartque el que es plantejava al ramal del Bages era un inversió inicial d'uns 270 milions d'euros per reduir el trajecte uns cinc minuts, mentre que aquesta mateixa operació a l'Anoia passava per invertir-hi més del doble (uns 700 milions d'euros) per retallar el viatge en quatre minuts. Font ha subratllat que en un futur immediat «farem un esforç amb el territori per tenir una proposta clara», i ha assegurat que «és una de les nostres obsessions.

Qualsevol acció a la línia L8 ha d'anar encaminada a reduir el temps de viatge. Construir el rodalies del Bages i l'Anoia i fer-lo realment competitiu». Prèviament, i en aquesta mateixa línia, el conseller Calvet ha instat el president de Ferrocarrils a que «el Bages i l'Anoia han de superar les mancances actuals i abans del 2020 tenir definit de quina manera podem reduir el temps de servei. Hem de continuar pensant en no parar de fer actuacions perquè aquesta línia no només sigui molt competitiva entre Martorell i Barcelona, i eficient entre Manresa i Martorell i Igualada i Martorell», sinó que també en aquests ramals aconsegueixi la competitivitat. Alhora, a tots dos traçats el departament de Territori i Ferrocarrils també es fixen com a obligació en aquest escenari fins al 2030 aconseguir «la seva plena intregració urbanística i eliminar tots els passos a nivell», que essencialment estan situats a la banda de l'Anoia.

Més túnel des del Vallès

Però la gran aposta, i la que a hores d'ara té un nivell més alt de definició, segueix passant per potenciar la línia del Vallès. Aquest dilluns, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha proposat la construcció d'un segon túnel a la línia del Vallès i Barcelona de Ferrocarrils que permetria reduir en 15 minuts el trajecte, de manera que el total no superaria la mitja hora, i alhora faria possible duplicar el nombre de passatgers, passant dels 70 milions fins als 140 milions, amb una freqüència de pas de metro. Calvet ha concretat que per a l'any vinent hauran realitzat un estudi informatiu per valorar la iniciativa, que hauria de ser aprovat per l'ATM. De la mateixa manera, Calvet també ha assegurat que per al 2020 s'ha d'haver enllestir el projecte de la L8, que ha de connectar Plaça Espanya amb l'estació de Gràcia, per tal de poder-la licitar, encara que no ha apuntat cap data concreta. Aquest projecte, tal i com ja va explicar Regió7 el 13 de gener suposarà que la línia de Manresa i Igualada passant per Martorell, que actualment mor a Plaça Espanya (és una estació finalista), arribi en el futur fins a Gràcia i l'Eixample, passant per la Diagonal.

Durant la presentació del pla estratègic, Calvet ha explicat que la construcció d'un segon túnel faria els ferrocarrils «més competitius» respecte els cotxes, ja que es disminuiria l'estona del trajecte, i faria de Ferrocarrils «una eina molt potent».

En aquest sentit, ha precisat que actualment la xarxa ferroviària «no dóna més de sí» i que «per no morir d'èxit», cal ampliar-la. «És la gran infraestructura metropolitana per als propers anys», va posat en relleu Calvet.