L'Ajuntament de Cardona i el Màster Universitari en Arquitectura l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès de la Universitat Politècnica de Catalunya han iniciat una col·laboració d'aprenentatge-servei per aquest 2019, a través d'un conveni amb el Departament d'Urbanisme de la Diputació de Barcelona. L'objectiu és desenvolupar un treball i una recerca dins el marc acadèmic universitari.

L'acord permetrà que una trentena d'estudiants puguin desenvolupar propostes adreçades a la millora de l'àmbit urbà de Cardona que els serviran per al seu projecte final de carrera, promovent idees tant d'adequació de l'espai públic, del paisatge urbà com de rehabilitació del teixit edificat que puguin ser útils al consistori i al conjunt de la ciutadania. Els estudiants trepitjaran Cardona i iniciaran contacte amb veïns i entitats per fer una diagnosi que servirà per elaborar les primeres propostes. També hi ha la previsió d'obrir un procés de participació per implicar veïns i entitats en aquest projecte.

El Màster ha començat aquesta passada setmana amb una primera sessió d'aproximació a la realitat històrica i urbanística del municipi, que ha anat a càrrec de l'alcalde, Ferran Estruch, de l'arquitecte municipal, Lluís Oriols, del director de l'Arxiu Històric, Andreu Galera, i de l'arqueòloga municipal, Ainhoa Pancorbo. Els estudiants també han visitat el castell de Cardona i la Muntanya de Sal.

El propòsit de l'Escola d'Arquitectura del Vallès és generar propostes que responguin a necessitats reals i concretes, tant d'incidència pública com privada, i poder posar al servei d'aquestes demandes tot el potencial de recerca que es genera des de la Universitat. Tot i tractar-se d'un procés que d'entrada no serà vinculant, s'estudiarà i valorarà la viabilitat dels projectes que es presentin abans de l'estiu. Per a la Universitat i l'equip de professorat del Màster, aquest tipus de col·laboracions impliquen «un repte que creua els diferents camps que explorem, tant de patrimoni, com de paisatge i espai públic o d'habitatge».