El doctor en geologia basc Asier Hilario, que és el coordinador del Foro de Geoparques Españoles (que aglutina els 12 que hi ha a l'estat) i director científic del de la Costa Basca, ha visitat el Bages per participar en la presentació de la guia de viatge del Geoparc Mundial Unesco de la Catalunya Central, que acaba d'editar la prestigiosa editorial francesa Petit Futé. Hilario elogia el Geoparc de la Catalunya Central, on veu un gran potencial turístic i una oportunitat única per cohesionar i potenciar aquest territori.

Què aporta al territori el fet de tenir un geoparc?

Des del punt de vista turístic aporta la consolidació d'un destí. En el nostre cas, el Geoparc de la Costa Basca, per exemple, no érem una destinació turística i amb el geoparc en 8 anys ens hem convertit en un dels principals destins que qualsevol visitant del País Basc vol veure. Per tant, et dona la possibilitat de ser un destí diferent i innovador. L'altra pota és el projecte de desenvolupament local i de cohesió d'un territori. Un geoparc és un projecte de tots els que hi habiten, no només pensat pels visitants, i això t'obliga a treballar conjuntament i a coneixe't i saber qui més hi ha al territori i què fa i com podem sumar entre tots. Crec que un geoparc aporta visibilitat com a destí turístic innovador i una plataforma molt útil per enfortir el territori des de tots els punts de vista.

El Geoparc de la Catalunya Central és relativament nou. Li veu potencial?

El de la Catalunya Central és un d'aquests geoparcs que són gairebé modèlics en la proposta. Per què? Tenim una ciutat com Barcelona, que és a prop, que té milions de visitants a l'any i ens podem aprofitar d'això perquè aquest visitant pot buscar altres experiències a fora de Barcelona per un o dos dies. Ja dins del geoparc, té un element paisatgístic geològic de rellevància internacional reconegut ja molt abans de què existissin els geoparcs que és Montserrat, que atrau a 2 milions i mig de visitants. Des d'aquest punt de vista té els ingredients perfectes per ser un bon Geoparc i ha de buscar que aquests 2 milions i mig de persones que venen a visitar Montserrat tinguin una proposta que vagi més enllà i es puguin quedar un o dos dies més i anar a visitar Cardona, Mura, Manresa o altres indrets.

Montserrat és la icona però la comarca té molts altres atractius, no?

Fa dos anys vaig anar a Mura i a Cardona i va ser una experiència molt bonica. Va ser una experiència geoparc, sorprendre't amb paisatges que no coneixies i que t'entren pels ulls, que t'interroguen, i gaudir molt i connectar molt amb la gent local. Jo, quan vaig a un geoparc, faig turisme de geoparc, i si puc consumeixo o em moc en la xarxa de col·laboradors del geoparc: productors, allotjaments, restaurants.. perquè tots estan remant en el mateix sentit. És una manera de sentir un destí molt més enllà de gaudir del paisatge i fer-te el selfie i anar-te'n.

El geoturisme té associat un tipus de turisme de qualitat i sostenible.

El geoturisme, potser pot semblar pretensiós, és el model de turisme d'èxit del futur o el turisme que té sentit perquè busca connectar amb la terra. En aquest moment, que tot va tant ràpid i tot es tan similar a qualsevol part del món, tenir la possibilitat de connectar amb l'essencial del territori: el paisatge, la cultura, la gent, la gastronomia, l'ecologia... encara que sigui durant un, dos o tres dies, ens fa diferents i això és el que hem de treballar. Jo estic convençut que cada cop més gent a tot el món va buscant aquest tipus de possibilitats.

Creu, doncs, que el geoparc serà un revulsiu per al turisme de la comarca?

Sense conèixer molt bé els detalls del mapa turístic a Catalunya, per un territori que està tan a prop de Barcelona i que té una icona com és Montserrat, no se m'acudeix una marca millor per posicionar aquest territori en el mercat que no sigui un Geoparc Unesco. Som un territori Unesco i estem al mateix nivell que un patrimoni de la humanitat, que quan vas a visitar un indret saps que són els llocs que no et defraudaran. Són llocs que són elit en la seva categoria i els geoparcs són el mateix, uns llocs que ningú que li agradi el paisatge i connectar amb la terra, la cultura i la seva gent s'hauria de perdre d'un territori.

Més enllà de la geologia o el turisme un geoparc té altres valors afegits com l'educació o la investigació.

Sí. Una de les coses que no es veu com a destí però que un geoparc ha de treballar és la investigació. Nosaltres ens dediquem a explicar bones històries i per fer-ho necessitem tenir informació i coneixement. En un geoparc s'ha d'anar constantment de la mà de la comunitat científica i s'ha de fomentar que es faci investigació científica. De fet, els valors claus de Unesco són ciència, cultura i educació. L'educació és fonamental. Si volem fomentar entre la gent del territori aquest sentit de pertinença, aquest orgull a la terra, l'hem de començar a treballar des del principi a les escoles. La xarxa de geoescoles és una de les claus perquè el geoparc sigui més sostenible en el futur perquè aquests nens seran grans i hauran entès quins són els valors principals i voldran seguir sent geoparc.

El fet que cada quatre anys s'hagi de revalidar el distintiu Unesco obliga els parcs a ser molt autoexigents?

Per mi el compromís amb la millora constant és fonamental. Als geoparcs no et pots relaxar, cada 4 anys has de demostrar que has complert una part important de l'estratègia que has plantejat pel teu territori. Venen dos avaluadors i durant 4 dies es fa una avaluació molt exhaustiva de tot el territori. Si tot va bé, et donen una targeta verda que acredita que ets geoparc per a 4 anys més, amb algunes recomanacions que hauràs de complir, i els següents avaluadors validaran i si tens algun problema seriós et donaran una targeta groga perquè el solucionis en 2 anys i si no el soluciones et donen una targeta vermella i te'n vas de la xarxa. Volem que els socis de la xarxa s'ho treballin molt, que siguin geoparcs bons, no volem que hi hagi geoparcs dolents perquè això treu valor a la marca.

Per això fa falta estar en renovació constant.

El geoparc és un projecte que no es para. No pot ser una destinació turística en la qual ja has estat i ja està. Ha de ser un destí en el qual cada cert temps valgui la pena tornar perquè hi ha coses diferents que t'oferiran i aquestes te les has de treballar. Quan visites un geoparc has de ser conscient que estàs visitant un fotograma d'un projecte que està en marxa, que fa 5 anys estava més verd i d'aquí a 5 anys estarà més madur.

La idea de geoparc es relativament nova. Encara hi ha molt desconeixement?

Sí, els geoparcs són una idea nova que comença a final del anys 90, la xarxa europea es forma l'any 2000, el 2004 ho fa la xarxa mundial de geoparcs i l'any 2015 es reconeixen com un programa propi de la Unesco. Això vol dir que estem al mateix nivell que la reserva de la biosfera o el patrimoni de la humanitat, que són molt més coneguts perquè son programes que es van definir els anys 70 i tenen 40 anys d'història. Als geoparcs els arribarà aquest nivell de maduresa i és important que els que ara som geoparc siguem conscients que tenim una marca tan potent com aquestes dues i que d'aquí a 10 o 20 anys tindrà tanta força com les altres.

Tenir una guia pròpia ajuda a donar valor al geoparc?

És fonamental. Els geoparcs es recorren cada un a la seva manera. No és un parc d'atraccions sinó que es pot recórrer de mil maneres diferents, cada un a la manera que es vol i una guia ha de ser el full de ruta. I em sembla molt important també des d'un punt de vista intern perquè una guia el que fa també es vertebrar el territori, aglutinar a tots els agents.