El Consell Comarcal del Bages estima que, en les condicions en què ha quedat fixat el règim de concessió de l'autopista Terrassa-Manresa després de la sentència que es va fer pública la setmana passada, el cost d'un rescat s'hauria reduït de més del 50% respecte dels càlculs que es van fer públics fa prop de quatre anys.

En una entrevista concedida a aquest diari pel llavors c0nseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila (vegeu Regió7 del 19 de juliol del 2015), va fer pública per primer cop una xifra: 775 milions. Una càlcul que, segons Vila, havia estat fet per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i que va explicitar just quan ell mateix havia materialitzat el canvi d'acord de compensació amb Autema que ara ha validat amb la seva resolució el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

Però, precisament, amb aquest canvi de marc de concessió, el Consell Comarcal del Bages considera que cal que la Generalitat es plantegi seriosament el rescat de la C-16, perquè entén que la nova base de càlcul rebaixa considerablement l'import. Tot i que deixen clar que és el Govern el que ha de fer els estudis que posin aquesta nova xifra sobre la taula, el Consell Comarcal del Bages estima que el cost d'aquest rescat s'hauria de rebaixar ara de més del 50% del que es deia fa quatre anys. En xifres rodones i aproximades, creuen que se situaria a l'entorn dels 300 milions d'euros.

Ahir, el president de l'ens comarcal, Agustí Comas, i el del Consorci Viari de la Catalunya Central, Ferran Estruch, van valorar en roda de premsa la sentència, en què van subratllar que el nou escenari contractual que obre en la relació entre la Generalitat i la concessionària obliga el Govern a fer aquest nou càlcul del rescat.

El contracte programa de la concessió establia que la Generalitat havia de pagar un tant per vehicle que passés per l'autopista segons una previsió de trànsit feta a l'inici que no s'havia complert pràcticament mai, i que beneficiava de manera molt important els interessos d'Autema. Aquest acord no preveia situacions com ara la crisi econòmica, que va suposar una davallada de trànsit molt important, i la Generalitat va anar pagant fins al 2015 per una previsió de pas de vehicles que quedava molt per sobre de la realitat. A partir del 2015, el departament de Territori va establir canvis en el règim de la concessió, i també en la política de descomptes per afavorir que trànsit de la col·lapsada C-55 passés a la C-16.

L'ens comarcal es va presentar com a codemandada amb el Govern de la Generalitat en aquest contenciós, i ahir Comas qualificava la sentència de molt positiva, no només «per la decisió efectiva que suposa», donant per bons els sistemes de compensació que han defensat tots dos executius, sinó també perquè «el que deixa clar és que el marc de referència és l'acord del 1986, i no el del 1999, i per tant les bases per a qualsevol càlcul que es pugui fer a partir d'ara del valor d'aquesta autopista canvia».

Per aquest motiu, i tal com ja va avançar Regió7, el Consell traslladarà al departament de Territori dues peticions: d'una banda, que amb aquest nou marc faci un nou càlcul de quant costaria el rescat de l'autopista, i, de l'altra, que amb l'estalvi que li reportarà el nou marc de compensació, reverteixi aquests diners en l'ampliació dels actuals descomptes a les 24 hores del dia de dilluns a divendres, en lloc de les dues franges horàries a les quals es limita actualment.

Rescat i eurovinyeta

Alhora, però, tant Comas com Estruch van posar en relleu que aquestes bonificacions, encara que siguin ampliades, no deixen de ser una mesura provisional, mentre no es fa efectiu el que consideren que és l'objectius final i que no es poden retardar, sobretot a partir de la sentència: «Rescat de l'autopista i aplicació de l'eurovi-nyeta».

Estruch va demanar «l'aplicació efectiva» del decret del 2015 de la Generalitat que ara ha estat reconegut judicialment, «que vol dir consolidar en el pressupost de la Generalitat l'estalvi que això suposa i, per tant, tenir-lo plenament en compte en relació amb les nostres demandes».

Aquestes peticions es traslladaran al secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, en una reunió prevista properament. En aquesta trobada també s'insistirà que els descomptes generals del 45% que s'apliquen des de fa una dècada es mantinguin sense la necessitat d'ús de Teletac.

D'altra banda, els representants comarcals també van explicar que demanaran a la Generalitat que no es deixi de banda el desdoblament del tram sud de la C-55, entre Manresa i el túnel de Bogunyà. Una obra que té el projecte redactat i pagat, però que ha quedat al calaix.