Home de paraula fàcil i somriure agraït, a Joan Soler, president de la DO Pla de Bages, se'l veia exultant ahir al migdia.

Contents?

Molt. La sensació que hauríem de tenir d'aquí a uns anys ja l'hem aconseguit en la segona edició.

Què és el que valora més de la fira d'enguany?

La gent s'està retrobant amb un descriptor històric fonamental per entendre la comarca: el vi.

Retrobant? N'havien desconnectat?

Als anys 80, quan el tèxtil es va ensorrar, va tornar la vinya. Però ja hi havia una generació que havia viscut d'esquena als vins de la comarca.

El passat sempre torna.

Aquesta comarca havia tingut 27.280 hectàrees de vinya l'any 1892, quan va arribar la fil·loxera. Cap al 1920, en quedaven 22.000. La fil·loxera va fer mal, però no tant com diu el mite: el cop a la vinya va ser l'abandonament, molta gent del camp se'n va anar a treballar a les fàbriques textils.

I ara ja tenim una generació que mira als seus vins?

Després de trenta anys de treballar per reflotar la zona, hem consolidat un primer pas. L'any vinent en farà 25 que a aquest territori se li va atorgar la DO. Avui en dia som 15 cellers.

Després d'aquest primer pas, quin és el segon?

Consolidar en l'ideari de la gent que el Bages és terra de vins.

I la Fira del Vi del Bages?

A més del vi, que aquest any ha tingut el protagonisme, té dues potes més: la gastronomia i el turisme. Cal que agafin més pes.

Com ha d'avançar la DO?

Hem de caminar cap a un creixement lent, compassat, però de manera inevitable. Amb més volum, més possibilitats de mercat.