No hi ha marxa enrere ni cap nova pròrroga. La Generalitat aplicarà a partir del proper 1 de setembre el requisit d'haver d'utilitzar els sistemes de pagament dinàmic (el més conegut és el Teletac) perquè els usuaris de l'autopista Terrassa-Manresa puguin continuar beneficiant-se dels descomptes que s'hi apliquen des de fa vint anys (en dies laborables i en totes les hores). Descomptes que des del 1999 suposen una rebaixa del 45% de l'import total.

Malgrat encara la setmana passada el Consell Comarcal del Bages demanava que s'ajornés aquesta mesura i que, per tant, es permetés que, com fins ara, continuessin accedint a les bonificacions els qui paguen amb targeta o en efectiu, el departament de Territori afirma que no hi ha marxa enrere, ja que ja s'han concendit dues pròrrogues a l'aplicació d'aquesta mesura que faran que es posi en marxa 2 anys i 8 mesos més tard del que inicialment era previst. I que actualment ja és l'única autopista de Catalunya que no demana aquest requisit per a tots els descomptes (els que s'apliquen des del 2016 en franges horàries sí que requereixen des del primer dia que es tinguin aquests dispositius).

Aquesta voluntat inamovible i aquests arguments per defensar-la els va posar damunt la taula ahir a Manresa el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, que precisament es va desplaçar al Bages i va mantenir una trobada amb la delegada del Govern a la Catalunya Central, Alba Camps, per presentar la campanya que es posarà en marxa aquest mateix mes de juliol per difondre aquest canvi de requisits entre els usuaris. Una campanya perquè els usuaris no perdin el descompte per manca de dispositius al seu vehicle, i que es difondrà amb anuncis a través dels mitjans de comunicació i també amb plafons informatius als mateixos peatges, que ja són visibles.

Isidre Gavín va destacar que l'autopista Terrassa-Manresa ja és actualment la de tot l'Estat que registra un índex més alt d'usuaris que fan el seu pagament amb sistemes de pagament dinàmic (el 60% del total de trajectes que s'hi fan), i també la que registra un creixement anual més gran de l'ús d'aquests dispositius (és del 2%, mentre que en la majoria és de l'entorn de l'1% cada any). Gavín va destacar que serà impossible arribar al 100% dels conductors que passin per l'autopista, perquè una part correspon a ususaris ocasionals, com ara turistes, «però sí que ens fixem l'objectiu que tinguin aquests dispositius i, per tant, puguin seguir gaudint dels descomptes el 100% dels usuaris del territori i els qui en fan un ús habitual». Perquè s'entengui millor la incidència que tindrà aquest canvi, posem-hi tarifes concretes. A partir de l'1 de setembre, el conductor d'un turisme que circuli per l'autopista en dia laborable pagarà (com ara) 4,41 euros si passa pel peatge central de Sant Vicenç i 2,21 euros si surt o entra de l'autopista en aquest punt, sempre que disposi de Teletac. Però si paga amb targeta o amb efectiu, aquestes tarifes seran de 8,01 euros i de 4,02 euros, respectivament.

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat va explicar que amb aquesta campanya es vol fer un «acompanyament» per als que encara no fan servir aquests dispositius, i en aquest sentit va concretar que es vol incidir especialment en les empreses, a través dels Consells Comarcals i de la Cambra, ja que s'ha detectat que en la mobilitat laboral dels treballadors utilitzen preferentment targeta per fer-ne el pagament. Segons Gavín, el que se'ls vol transmetre és que amb els dispositius digitals «tindran en 24 o 48 hores la factura d'aquests pagaments de peatge, que els facilitarà molt més qualsevol dels tràmits administratius que hagin de fer relacionats amb les despeses de mobilitat».

«És absolutament necessari»

Isidre Gavín es va manifestar estranyat pel fet que des del Consell Comarcal del Bages encara s'hagi reiterat, tot just fa 15 dies (vegeu Regió7 del 5 de juliol), la demanda de no aplicar aquests sistemes de pagament pel temor que traslladin més trànsit a la saturada C-55 amb aquells conductors que encara no disposen del dispositiu i que, si no se l'instal·len, veuran com se'ls encarirà notablement el cost del peatge.

Gavín argumentava que «hem atès les demandes amb l'aplicació de dues pròrrogues perquè, tal com se'ns va demanar des del ter-ritori, tenir marge per informar i conscienciar l'usuari durant més de dos anys», ja que inicialment s'havia d'aplicar el 2017, i es va ajornar fins a l'1 de gener del 2019, i posteriorment aquesta data s'ha traslladat al proper 1 de setembre. Però també, segons va argumentar, «perquè el camí de la gestió viària és la digitalització, ja que és un facilitador per a l'usuari, i molt especialment per a les empreses, per a la gestió de les seves factures de mobilitat». De fet, hi afegia que «no és que ho vulguem fer, és que creiem que és absolutament necessari. Perquè no m'imagino el Bages territori lliure de tecnologia. El món va cap aquí. L'aplicació d'aquestes eines digitals a tota mena de sistemes d'informació i de gestió de serveis públics i d'activitat econòmica és totalment vital. No és un tema de voluntat, sinó de necessitat».

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat també va remarcar que aquestes mesures «s'han d'entendre en un context que tot plegat és una transició cap al que ha de ser el model definitiu, que és el de l'aplicació de la vinyeta [una tarifa general per circular per la xarxa viària], que no podem situar gaire enllà en el temps».