L'empresariat del Bages va deixar clar durant la trobada d'ahir que un futur alliberament del peatge de l'autopista Terrassa-Manresa no invalida la necessitat de desdoblar el tram sud de la C-55, ja que valora que no compleixen una mateixa funció de connectivitat. Una apreciació que la presidenta de la Cambra de Manresa, Sílvia Gratacós, va fer seva, per la qual cosa va traslladar al secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, que «potser en el seu moment no vam arribar a temps perquè es fes el desdoblament», però que «no per això deixarem de reivindicar-lo. El seguirem reclamant i necessitem que els alcaldes facin més pressió per assolir-ho». Gratacós va argumentar que «la C-55 necessita aquesta oportunitat, perquè la C-16 no és una via pensada per al transport de mercaderies». Una línia argumental que, prèviament, també havien expressat diferents representants empresarials en el decurs de la trobada oberta amb Gavín. Per exemple, l'expresident de Pimec a la Catalunya Central Vicenç Mauri va afirmar que l'autopista «no està plantejada ni feta per a la mobilitat territorial. Està feta, essencialment, per anar a la Cerdanya». I que, com a contrast, «el problema de la C-55 és la gran quantitat de camions que hi circulen per anar a la Zona Franca, al port i a l'aeroport». Altres representants empresarials van expressar, en la mateixa direcció, que la C-16 «no està pensada per a un equilibri territorial, sinó per servir un model de negoci», i que la seva presència ha estat «l'obstacle per al desdoblament de la C-55».

Oposició al Teletac generalitzat

L'empresariat del Bages va posar ahir de manifest el seu malestar i oposició pel fet que, a partir de setembre, serà necessari tenir el Teletac o l'aplicació Satelise per gaudir dels descomptes del 45% que s'apliquen des de fa 20 anys, de dilluns a divendres i a totes hores, a la C-16. Així ho van transmetre ahir al secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, en la reunió convocada a la Cambra de Comerç de Manresa. Malgrat que, des de la Cambra i també des del Consell Comarcal del Bages, es reclama una nova pròrroga del descompte, Gavín ja ha descartat totalment aquesta opció perquè la considera «insostenible». Des del territori es lamenta també la poca informació i el poc marge d'actuació, ja que la mesura s'anuncia a mig estiu i es posarà en marxa a partir de l'1 de setembre.

Els usuaris de la C-16 perdran el descompte del 45% que s'aplica en el preu del peatge si no tenen el sistema Teletac o l'aplicació gratuïta d'Autema Satelise. Un fet que els empresaris del territori lamenten, ja que consideren que és un «impediment» més per tal que la gent utilitzi aquesta via en lloc de la C-55, que actualment presenta importants problemes de mobilitat per les mesures que s'han aplicat per reduir-hi l'accidentalitat. Tant des de la Cambra de Comerç com des del Consell Comarcal demanen una pròrroga dels descomptes per reclamar noves contrapartides. «No estem en contra de la tecnologia, però evidentment potser hi ha altres sistemes millors», va explicar el vicepresident del Consell, Eloi Hernàndez.

Per altra banda, també es lamenta la poca informació i el poc marge d'actuació, ja que la mesura s'ha anunciat a mig estiu i es posarà en marxa a partir de l'1 de setembre. Tant Hernández com Pere Casals, expresident de la Cambra, van posar en relleu que «aquest canvi no ens aporta res ni ens beneficia gens, més aviat és un obstacle afegit», i entre les mesures compensatòries es va insistir a exigir que els descomptes que s'apliquen des del 2016 per franges horàries es facin extensius a tot el dia.

Gavín va reiterar que la C-16 és l'única autopista de Catalunya on encara es pot accedir als descomptes amb sistemes de pagament manual, i també que, en contraposició, és la via de pagament de tot l'Estat que té un índex més alt d'usuaris que fan servir sistemes de pagament dinàmic (el 60%). Novament, es va mostrar «sorprès» perquè s'hagi generat aquest rebuig, «perquè a tot arreu es va cap a aquests sistemes, que donen més rapidesa i facilitats».