El ferrocarril transversal havia de suposar una nova perspectiva per a la connexió ferroviària del Bages cap a d'altres territoris, però encara hi va haver a final de la dècada passada un altre projecte amb el tren com a protagonista que havia de comportar una transformació de les connexions entre Manresa i part de la seva conurbació.

En concret, es tractava del tramvia (o tren-tram) que el novembre del 2009 va presentar a la capital del Bages qui llavors era el secretari de Mobilitat del Tripartit, Manel Nadal. El projecte plantejava que, per una banda, connectés la xarxa de FGC amb el tren de la Renfe de Manresa, recuperant l'antic traçat pel centre de la ciutat; i, per l'altra, que enllacés la capital del Bages amb els nuclis de Sant Joan de Vilatorrada, Sallent i Súria.

El tren-tram era un sistema que es presentava com a pioner a Catalunya i que, segons va destacar en aquella presentació Manel Nadal, havia de servir de model per a les comarques de Girona, Lleida i Camp de Tarragona, que l'implantarien en el futur. Del tramvia del Bages no se n'ha tornat a parlar, però tot just fa una setmana el Govern va anunciar la licitació dels estudis per implantar el tren-tram al Camp de Tarragona.

La proposta, que en aquell moment s'estimava que tindria un cost de més de 105 milions d'euros i que es podria fer realitat abans del 2016, consistia a transformar prop de 25 quilòmetres de la via ja existent dels actuals ramals de mercaderies de la línia de FGC entre Manresa, Súria i Sallent per adequar-los al transport de viatgers. A més, s'havien de construir 9,4 km de nous trams de via per donar servei al nucli urbà de Manresa, Súria i Sallent, així com per allargar la línia des del Nou Congost fins a Sant Joan i arribar als polígons industrials de la zona.

Seguint les previsions de l'estudi presentat fa deu anys, aquelles noves línies de transport públic havien de constar d'un total de 25 parades, tres de les quals actuaven d'intercanviador entre FGC i Renfe. A banda de l'adequació de les línies ja existents, es projectava crear tres noves línies de tren-tram, dues d'interurbanes que havien d'enllaçar Sant Joan de Vilatorrada amb Súria i Sallent (passant sempre per Manresa), i una altra d'urbana per atendre la demanda local a Manresa.

El traçat tramviari per l'interior de Manresa es projectava amb un total de 4,8 quilòmetres que connectarien l'estació actual de Manresa Alta dels FGC (a l'estació de busos) amb la línia de Manresa-Barcelona de la Renfe i seria pràcticament calcat a la traça històrica que tenia el ferrocarril.