10 de octubre de 2019
10.10.2019
Regió7

Sant Vicenç farà una visita guiada per redescobrir el patrimoni ferroviari

En el marc de les Jornades Europees del Patrimoni, es proposa una activitat lúdica a les instal·lacions ferroviàries amb la giratòria com a reclam

10.10.2019 | 12:03
Antiga plataforma giratòria, declarada Bé Cultural d'Interès Local

En el marc de les Jornades Europees del Patrimoni, l'Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet proposa aquest diumenge una jornada gratuïta per redescobrir el patrimoni ferroviari del municipi. L'activitat El Ferrocarril del Nord a Sant Vicenç serà en format d'itinerari i descoberta per les instal·lacions ferroviàries amb la Giratòria com un dels reclams principals. Comptarà amb la intervenció de l'autor local David-Sanz, de l'estudiós del ferrocarril Eduard Martínez i de l'entitat ASVICAF.

El punt de trobada serà davant de l'estació de la RENFE a les 11 del matí. Amb la voluntat de posar en valor el patrimoni ferroviari, aquest estiu l'Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet va aprovar declarar la Giratòria Bé Cultural d'Interès Local.

Al final del 1996, l'Ajuntament de Sant Vicenç va adquirir per procediment d'expropiació uns terrenys de 15.000 metres quadrats al costat de les vies i de l'estació de Renfe, després d'arribar a un acord amb la companyia. En aquests terrenys –una part dels quals es van destinar el 2007 a la construcció de l'actual centre d'assistència primària (CAP)–, hi romanen encara diferents instal·lacions del que va ser l'època més daurada d'aquesta línia i d'aquesta estació en concret, alguna de les quals es considera una autèntica joia de la història del tren en aquest país. És el cas, principalment, de la giratòria, l'antiga plataforma que permetia a les màquines de tren de la línia Barcelona-Lleida canviar de sentit i de màquines, i una de les poques que es conserva a la xarxa ferroviària espanyola amb cabina per a la realització de les maniobres, declarada Bé Cultural d'Interès Local.

Enguany s'escau el 160è aniversari de la posada en servei de la línia ferroviària entre Terrassa i Manresa, que es commemorà el dia 3 de juliol.

A banda de la plataforma de canvi de màquines, en el mateix espai també hi ha els topalls de formigó que complementaven aquesta instal·lació, un antic edifici destinat a allotjar els treballadors, un dels dos dipòsits elevats per a la càrrega d'aigua de les antigues màquines de vapor (l'altre es va enderrocar amb la construcció del CAP) i una via amb fossat.

L'estació de Sant Vicenç de Castellet (PK 309,6 de la línia Saragossa-Lleida-Manresa-Barcelona) té una llarga història, si bé actualment ha perdut l'esplendor que havia tingut uns anys enrere. Es va posar en servei amb l'arribada del tren a Manresa l'any 1859. Però quan va tenir la màxima esplendor va ser a partir del 1917, quan la Compañía de Ferrocarriles del Norte decideix instal·lar-hi un dipòsit que prendrà encara més importància l'any 1929 amb l'arribada de l'electrificació a Manresa.

Els trens hi arribaven remolcats per locomotores elèctriques des de Barcelona, però com que a partir de Manresa no hi havia electrificació calia canviar les locomotores per unes de vapor o dièsel. Com que a Manresa, com a conseqüència de les condicions topogràfiques, no hi cabia un dipòsit de locomotores, aquest es va construir a Sant Vicenç, el que el va convertir en un important nucli ferroviari ja que és on es feia el canvi de locomotora. Aquest fet també hi va dur un important moviment i implantació de treballadors de l'activitat ferroviària.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit

Calendari laboral i escolar

Calendari laboral 2019 a Catalunya

Calendari Laboral 2021 a Catalunya

Aquí pots consultar tots els dies festius a Catalunya