Deu joves estrangers participen aquest curs en el programa d'auxiliars de conversa donant suport a l'ensenyament de llengües estrangeres en dues escoles i vuit instituts de la Catalunya Central. El programa, finançat pel ministeri d'Educació i Formació Professional i coordinat pels Serveis Ter-ritorials d'Educació a la Catalunya Central, disposa aquest curs de 7 auxiliars de llengua anglesa, 3 de francesa i 1 d'alemanya repartits en diferents centres educatius del Bages, l'Anoia i Osona. Aquesta setmana s'han reunit tots a Manresa per participar en una jornada formativa.

És el cas, per exemple, de l'Esme Coward, de Lancaster (Anglaterra), que fa d'auxiliar de llengua anglesa a l'institut d'Auro de Santpedor, i el de la Mathilde Ravier, una noia de la localitat francesa de Pau, que reforça les classes de francès de l'institut Castellet de Sant Vicenç de Castellet. A la comarca de l'Anoia disposen d'un auxiliar de llengua anglesa l'institut de Vallbona d'Anoia i l'Alexandre de Riquer de Calaf; de suport en francès n'hi ha un a l'institut Molí de la Vila de Capellades, i d'alemany un altre al Pere Vives i Vich d'Igualada. La resta d'auxiliars estan repartits en centres de la comarca d'Osona.

Tots plegats han participat aquesta setmana en una sessió de seguiment a l'Escola Oficial d'Idiomes (EOI) de Manresa acompanyats dels seus tutors. Es tractava d'una matinal «per dotar-los d'eines i estratègies perquè les puguin aplicar a l'aula perquè ells no són mestres de formació i es tracta d'orientar-los perquè puguin fer millor el suport», assegura el coordinador de llengües estrangeres dels Serveis Territorials d'Educació a la Catalunya Central, Joan Molina.

Els auxiliars que s'acullen al programa poden ser estudiants universitaris o altres persones interessades a participar-hi, sense necessitat de tenir cap formació docent. La seva tasca educativa consisteix a donar suport lingüístic a les activitats programades pel tutor o tutora de l'aula amb l'objectiu de desenvolupar les competències comunicatives i lingüístiques de l'alumnat. Cada auxiliar disposa d'un tutor del mateix centre que és el seu referent i l'acompanya durant la seva estada, que s'allargarà fins a final de curs.

Segons Molina, els auxiliars de conversa «són un recurs molt important i molt apreciat pels centres que en poden gaudir». Tot i així, «l'oferta és molt minsa i no hi ha manera de satisfer tota la necessitat que hi ha». Aquest curs la majoria dels assistents que hi ha són joves d'entre 20 i 24 anys, tot i que no hi ha un límit d'edat per accedir al programa.

Els auxiliars de conversa fan un total de 12 hores setmanals i reben una ajuda econòmica de 700 euros mensuals per a la seva estada. L'horari està distribuït en 3 o 4 dies i s'intenta que cada setmana tinguin lliure el divendres o el dilluns per facilitar-los el coneixement del país i les activitats fora de la seva tasca educativa.

Alguns d'aquests joves fan classes particulars de la seva llengua, altres opten per aprendre català o castellà, i n'hi ha que s'integren en entitats i tradicions, com és el cas d'una de les auxiliars que forma part de la colla castellera dels Sagals d'Osona.