L'Ajuntament de Sabadell ha posat damunt la taula del Govern una proposta que, si es fes realitat, proporcionaria una connexió fer-roviària directa del Bages (i el Vallès) amb l'aeroport del Prat. De fet, es tracta d'un projecte que el ministeri de Foment ja va plantejar de manera ferma ara fa una dècada, que passa per modificar el traçat actual de l'actual línia de Renfe de Manresa a Barcelona (R4), de manera que, en lloc d'acabar com ara a Sant Vicenç de Calders, a partir de l'Hospitalet de Llobregat es desviés directament cap a l'aeroport.

L'any 2009, el llavors secretari d'Estat de Planificació i Relacions Institucionals, Víctor Morlán va presentar formalment i amb tota la sumptuositat el Pla d'Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015, que entre les moltes mesures de gran abast incloïa la de modificar el traçat d'aquesta línia R4 a Barcelona, portant-la fins al Prat. Un projecte que, si es fes realitat, faria possible que des del Bages no calgués fer transbordament per accedir a l'aeroport en tren.

Ahir, l'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, va reclamar al Govern de la Generalitat que es replantegi la seva aposta per unir el centre de Barcelona amb l'aeroport del Prat a través de la nova línia que està construint Adif i que explotaria FGC, i que prevegi l'alternativa de fer-ho a través de l'R4 que uniria el Vallès amb l'aeroport del Prat passant per l'Hospitalet de Llobregat. L'alcaldessa va fer aquesta petició l'endemà que l'executiu català declarés d'interès públic la línia que s'està construint entre la capital catalana i l'aeroport i que hauria d'entrar en servei el 2022. Per a Farrés l'opció de l'R4 és «més econòmica, ràpida i vertebradora amb el territori» i donaria servei a més de dos milions de persones. La batllessa s'ha ofert per liderar un front comú per defensar aquesta connexió a través del Vallès. «Hem de defensar que no tot passi per Barcelona», va reblar.

Tot i que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va assegurar que la nova línia no serà «un tren llançadora» sinó una nova línia de Rodalies que creuarà tota la ciutat i s'aturarà als municipis de camí a l'aeroport amb l'objectiu de donar «vertebració territorial», Farrés ho posa en dubte perquè sembla que està més pensada per donar servei als turistes que visiten Barcelona que no pas als seus veïns.

L'alternativa que es defensa des de Sabadell suposaria aprofitar el traçat de l'R4 fins a l'Hospitalet de Llobregat on es bifurcaria cap a un nou ramal per arribar a l'aeroport. Això, afirma, evitaria construir una nova línia ferroviària amb la reducció de costos que implicaria.

Farrés també va destacar que utilitzant l'R4 la freqüència de trens podria ser d'un cada 10 minuts en comptes d'un cada 15 que és la capacitat que tindria la línia gestionada per FGC.

Per acabar, l'alcaldessa de Sabadell s'ha ofert a liderar a través de la comarca un moviment per forçar el Govern a repensar-se la seva decisió i ha fet una crida als municipis veïns com Terrassa, Cerdanyola i Montcada a sumar-se a aquesta reivindicació.