El Bages prioritza reduir a 50 minuts el temps de trajecte ferroviari entre Manresa i Barcelona i garantir la seguretat de la línia R4 de Rodalies. Aquest és el plantejament que farà el territori en el marc de la trobada que diferents representats polítics i socials del Bages mantindran amb els responsables de Rodalies i Adif a Catalunya el 6 de febrer. La reunió s'emmarca en la recuperació i posada al dia de la comissió de seguiment del tram ferroviari de Rodalies Manresa-Terrassa. Inicialment estava programada per aquest divendres, però les afectacions greus de la llevantada a la xarxa de Rodalies han obligat a ajornar-la dues setmanes.

El territori demanarà a Renfe i Adif en quin estat es troba el Pla d'Infraestructures Ferroviàries 2008-2015, que es va anunciar fa dotze anys i del qual es desconeix l'estat de les inversions anunciades en el seu moment.

Fórmules per escurçar el temps de trajecte

En el marc de la reunió, el Bages tornarà a posar damunt la taula quin és l'estat del projecte del túnel de Montcada, que es considera important perquè és una obra, amb un pressupost de 185 milions d'euros, que permetria escurçar el temps de trajecte en 8 minuts. L'objectiu dels representants del Bages és aconseguir reduir el temps de desplaçament fins a la capital catalana i volen explorar totes les possibilitats tècniques per aconseguir-ho. Per aquest motiu es prioritza la xarxa de Rodalies, que utilitza gran part de la població, i es plantejarà en segon terme la demanda feta des del Vallès de crear un nou ramal a la R4 des de l'Hospitalet fins a l'Aeroport del Prat, una inversió que requeriria un pressupost de 255 milions d'euros.

En matèria de seguretat, des del Bages es demanarà en quin punt es troben les inversions anunciades a l'estiu per instal·lar el sistema de gestió de trànsit ferroviari europeu (ERTMS) a la línia R4 entre Manresa i Barcelona. Es recordarà que continua pendent la implementació d'enclavaments electrònics a les estacions i trajectes del tram Manresa-Terrassa als municipis de Monistrol de Montserrat, Castellbell i el Vilar, Sant Vicenç de Castellet i Manresa.

La voluntat del territori és aclarir les inversions previstes per part de Renfe i Adif i pensar en accions conjuntes també per a la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i entendre la mobilitat ferroviària cap a l'àrea metropolitana de manera global.