L'autopista Terrassa-Manresa va registrar l'any passat una baixada del nombre de vehicles que de mitjana diària van passar pel peatge de Castellbell/Sant Vicenç. Molt lleugera, però alhora significativa pel que suposa en la frenada (i reculada, per mínima que sigui) de creixements que havia experimentat en els darrers anys, justament quan hi ha una aposta evident i explícita, mitjançant la política de descomptes, perquè aquesta carretera de pagament vagi absorbint cada cop més vehicles del corredor viari que connecta el Bages cap al Vallès, i per descarregar així la saturada C-55 i la carregada C-58.

En concret, la C-16 va registrar el 2019 una mitjana diària de 19.208 vehicles a la barrera del Bages, distribuïts entre els 16.376 que de mitjana van passar per l'anomenat peatge troncal (és a dir, el central, que vol dir que els usuaris continuen el seu trajecte per l'autopista) i els 2.832 que van fer ús del lateral, és a dir, els vehicles que van sortir de la C-16 o hi van accedir en aquesta barrera i en qualsevol de les direccions.

En xifres absolutes suposa un descens de 38 vehicles de mitjana al dia (el 0,1%). Però la dada és rellevant perquè atura un creixement que acumulava un total de cinc anys consecutius, i que estava acostant aquesta carretera de pagament al llindar de referència que és el seu registre històric (superar els 20.000 vehicles diaris passant pel peatge). De fet, el 2018 va ser el primer cop que va superar la xifra dels 19.000 des de feia una dècada.

El 2018 havia estat el cinquè any consecutiu que l'autopista Terrassa-Manresa havia crescut en volum de trànsit al peatge del Bages, amb una progressió més que notable que estava fent possible que recuperés el que havia perdut en sis anys de davallada contínua.

Des que el 2014 va començar a remuntar, en els tres exercicis posteriors els creixements sempre van estar per damunt del 5% en relació amb l'any precedent. Tot i el lleuger descens que hi ha hagut en el darrer exercici, entre el 2013, que va ser l'últim any del declivi (amb un total de 13.662 vehicles diaris), i el 2019 hi ha hagut un creixement de prop de 5.500 vehicles l'any, el que suposa un augment del 40%.

El 2007 va fixar el que fins ara ha estat el seu rècord (20.848 vehicles diaris); i el 2008, tot i començar ja un descens, encara va aguantar per damunt d'aquest sostre que no s'ha tornat a assolir més en les tres dècades de funcionament d'aquesta infraestructura, tal com es mostra en el gràfic d'evolució a peu de pàgina.

A partir d'aquell moment (2008), i coincidint de ple amb la crisi econòmica general, l'autopista Terrassa-Manresa va començar una davallada molt accentuada, que li va fer perdre més de 6.500 vehicles de mitjana diària, ja que va tocar fons amb els 13.662 del 2013, dada que retornava a les xifres de principi d'aquest segle.

Dels cinc anys de creixement consecutiu que ara han quedat tallats, el més important en nombre relatius es va produir el 2015, quan l'augment amb relació a l'any anterior va ser del 20% (van passar pel peatge de Castellbell gairebé 3.000 vehicles més al dia que el 2014). I tres de les anualitats en què hi ha hagut pujada han coincidit amb la implantació dels nous descomptes que es van posar en marxa el 2016, i que fan que una part del dia (en jornades laborables) utilitzar aquesta autopista com a ronda de Manresa sigui gratuït. De fet, el primer any dels descomptes (2016) l'augment va ser del 10%, el que li va permetre superar el llindar dels 18.000 vehicles diaris al peatge després de deu anys.