La carretera que connecta Santpedor amb Manresa (BV-4501) tindrà entre final del 2022 i principi del 2023 una rotonda a l'alçada del punt quilomètric 4,4, just a l'alçada del centre de jardineria que hi té Ampans. Una obra que suposarà una inversió de 450.000 euros i que assumiran la Generalitat (300.000 euros) i la Fundació Ampans (150.000) amb l'objectiu de resoldre una connexió que, per l'elevada freqüència de trànsit i la complexitat de les maniobres (girs a l'esquerra) es considera molt perillosa, tot i que no s'hi han registrat accidents de gravetat.

El president de la Fundació Ampans, Sebastià Catllà, recordava aquest dijous que es tracta d'una «reivindicació històrica per resoldre un punt molt problemàtic on es concentra molta mobilitat». Ho expressava just després de signar el conveni que farà possible la materialització de la nova infraestructura, acord que han segellat amb el conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet; i l'alcalde de Santpedor, Xavier Codina. Calvet explicava que en una visita que va realitzar mesos enrere a les instal·lacions d'Ampans va ser quan se li va traslladar aquesta demanda, «de la qual ara ja en tenim encarrilada la solució. Perquè creiem que és un deure en un punt viari certament problemàtic, i que dóna accés al centre d'una institució que compleix una funció impagable».

El conseller de Territori detallava que el departament ja ha licitat la redacció del projecte, que es preveu que es redacti al llarg del 2021, de manera que les obres es puguin iniciar al 2022 i que s'enllesteixin entre final d'aquell any i principi del 2023.

La futura rotonda permetrà la sortida i entrada del centre d'Ampans i també de tres camins veïnals evitant haver de creuar els carrils de sentit contrari (girs a l'esquerra), i el projecte inclou també l'habilitació d'espais adequats per a l'aturada dels autobusos.

Tant Damià Calvet com el batlle santpedorenc Xavier Codina subratllaven que la rotonda no només resoldrà la connectivitat en aquest enllaç, sinó que també servirà com a reductor de velocitat en un tram de recta llarga «on de vegades se circulava a massa velocitat», en una carretera que actualment registra un trànsit d'uns 14.000 vehicles de mitjana diària.

D'altra banda, el conseller de Territori puntualitzava que la nova rotonda també s'ha pensat i es projectarà perquè ja disposi del tram corresponent del futur carril bici que ha d'anar des de Manresa fins a Santpedor seguint en paral·lel el recorregut d'aquesta carretera BV-4501, passant pel costat del parc de l'Agulla. Un carril bici del que la Generalitat en va presentar la idea (dins un pla de ciclorails arreu del país) fa quatre anys, però que havia quedat aturat, segons explicava Calvet, perquè l'enginyeria encarregada del projecte va fer fallida. Ahir, però, el conseller va assegurar que el projecte es reprendrà i que el carril bici Santpedor-Manresa acabarà sent una realitat.