La Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFIC) ha premiat l'Equip d'Atenció Primària (EAP) Navàs-Balsareny per l'impuls que ha donat a la utilització de les noves tecnologies arran de la pandèmia de la covid-19. L'equip bagenc va fer una important aposta per implementar una nova manera de treballar adaptada a la situació i es va convertir en un dels que va registrar més altes als portals de Salut, entre els mesos de març i juny de l'any passat, amb 700 usuaris nous i un increment del 350% en l'ús de les consultes telemàtiques.

La situació complicada que va provocar l'arribada del virus de la covid-19 va obligar els equips d'atenció primària d'arreu del país a reinventar-se i fer front a una nova manera de treballar. A l'EAP Navàs-Balsareny el virus va afectar el 50% de la plantilla i, davant d'aquesta situació, l'equip va atendre els usuaris de forma no presencial en el 90% dels casos. Per això, els professionals van impulsar de forma intensiva l'accés a La Meva Salut i l'eConsulta, les eines telemàtiques que Salut posa a l'abast dels pacients.

En concret, al portal La Meva Salut s'hi van comptabilitzar gairebé 700 usuaris nous, xifra que representa un augment del 130%, i els pacients que van utilitzar l'eConsulta, un xat intern entre l'usuari i el professional, es va incrementar el 350% i es va passar de l'1,5% d'usuaris el març del 2020 al 7,12% el juny del mateix any. Pel que fa als professionals de la salut, l'eConsulta també va experimentar una gran implementació: el març la utilitzaven el 50% de professionals, i el juny, el 93,7%.

D'aquesta manera, l'equip d'atenció primària va accelerar la implantació de les eines telemàtiques i va aconseguir que les visites que podien resoldre's en línia no col·lapsessin el servei. Va ser un canvi en la manera de treballar que van reflectir en un treball que li ha valgut el reconeixement de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària.

La infermera i adjunta a la direcció de l'EAP Navàs-Balsareny, Anna Sabata, explica que a l'inici de la pandèmia van veure que no podien «treballar com ho fèiem fins aleshores» perquè «la pressió assistencial va augmentar i érem la meitat dels professionals». A partir d'aquí, van repensar la seva tasca i amb un intens treball en equip van impulsar l'ús de les noves tecnologies, «que ens van permetre fer un seguiment dels usuaris i que no quedessin despenjats». Així, van centrar els seus esforços a facilitar eines perquè els usuaris es donessin d'alta al portal La Meva Salut i contactessin amb els professionals a través de l'eConsulta. A més, van fomentar l'ús de les videoconsultes, de manera que el metge o la infermera podia parlar amb l'usuari a través d'una càmera. Sabata assegura que van fer «un esforç que ha valgut la pena».

Tot i que ara la situació epide- miològica ha permès incrementar les visites presencials, «les consultes telemàtiques no han disminuït i els usuaris hi creuen perquè és molt àgil», apunta Sabata. Per a l'adjunta a direcció, la nova metodologia no suposa un distanciament amb el pacient i pensa que, «fins i tot, el tracte és més directe». Té clar, a més, que és una eina que ha vingut per quedar-se, i ara han «d'aprendre a seleccionar el que realment requereix una visita presencial i, òbviament, si cal som aquí per atendre el que sigui, però el que es pugui resoldre telemàticament ho hem d'aprofitar».

Els usuaris es mostren satisfets

Anna Vega, veïna de Navàs, és una de les usuàries habituals del portal La Meva Salut. De fet, ja fa un parell d'anys que l'utilitza i explica que, durant la pandèmia, «ens ha anat molt bé perquè no hem hagut d'anar al CAP a fer res que no fos imprescindible, i ens ha estalviat córrer riscos quan no era necessari». Vega destaca que és una eina «molt àgil i pràctica perquè t'estalvies d'anar sovint al centre per coses que pots solucionar amb un missatge», i encara més quan es tenen fills petits, com és el seu cas. Poder consultar amb un clic els resultats de proves o fer el seguiment d'un tractament són altres aspectes que també valora positivament.

Una opinió que comparteix un altre veí del municipi, Josep Juanet, que es va donar d'alta al portal el març passat, coincidint amb el confinament. Des d'aleshores, assegura, «l'he anat fent servir perquè és una eina molt pràctica». Diu que «a tots ens agrada veure el metge o la infermera, però amb la web és més fàcil fer-li una consulta i jo n'estic molt content». Segons Juanet, amb el portal d'Internet «et sents molt connectat, perquè sense la visita presencial primer tens la sensació que et quedes orfe, però en realitat mantens el contacte o fins i tot l'augmentes, amb la qual cosa realment és una millora i ho trobo encertat».