El conseller d'Educació, Josep Bargalló, va inaugurar ahir al matí els nous espais de secundària de l'institut escola Barnola d'Avinyó, que l'any passat va incorporar els estudis d'ESO. Durant l'acte, Bargalló va defensar el model d'institut escola pel qual el departament ha fet una important aposta i en va destacar «la funció de reequilibri territorial» que suposa en municipis petits, com és el cas d'Avinyó, i la «transformació educativa» que implica, de la qual considera que el centre bagenc n'és un exemple.

Avinyó va culminar ahir, amb la inauguració oficial del nou edifici de secundària de l'IE Barnola, una llarga reivindicació de la comunitat educativa. Per l'alcalde d'Avinyó, Eudald Vilaseca, l'estrena de les noves dependències «marca una fita important en la història de l'IE Barnola» i del poble, que ha vist feta realitat la demanda històrica de tenir un institut escola. Vilaseca va destacar els «beneficis socials» i «l'enriquiment» que comportarà per al municipi que els alumnes puguin fer-hi tota l'etapa obligatòria sense necessitat de marxar del poble.

Per la seva banda, el director de l'IE Barnola, Ricard López, va posar en valor el projecte de l'institut escola «que posa l'alumne al centre de l'educació». Va destacar també que es tracta d'un centre «amb identitat pròpia», que se singularitza pel treball amb la comunitat i l'entorn i que té projectes pioners com el marc horari que aplica o la prova pilot de patis lectius que lidera.

Al seu torn el conseller d'Educació, Josep Bargalló, va definir els instituts escola com «un molt bon model» que «sacseja el sistema». Va dir també que en un entorn com el d'Avinyó té «una funció d'equilibri territorial» i va posar el centre bagenc com un exemple de transformació per aspectes com la participació en grups i xarxes d'innovació, la utilització del pati o la construcció de l'horari.

L'acte va comptar amb la intervenció de les alumnes de secundària Etna Crespiera i Avril Conesa, que van destacar el fet de poder quedar-se al poble a fer l'ESO, la participació de l'alumnat en el disseny de les aules del nou edifici i la metodologia innovadora del centre, que ara té continuïtat a la secundària.

El nou equipament inclou aules per l'alumnat, un laboratori i espais pel professorat i s'ha construït amb mòduls prefabricats compactes al pati del centre. Actualment, té una quarantena d'alumnes de primer i segon d'ESO.