La C-16, entesa com la via ràpida de pagament que connecta l’àrea metropolitana amb la Cerdanya creuant de sud a nord pel Bages i el Berguedà, és, de llarg, la carretera més altament castigada de tot l’Estat pel preu dels peatges. Fins al punt que el cost per quilòmetre dels trams en concessió arriba a gairebé triplicar el de la mitjana de les vies de peatge de tot Espanya.

Al capdamunt d’aquest rànquing hi ha el túnel del Cadí, a l’extrem nord de la C-16, que, comptant tot el tram que està sota la seva titularitat, surt a un preu de 40 cèntims el quilòmetre.

Just darrere hi ha els túnels de Vallvidrera, que tot i que queden fora de l’àmbit de la Catalunya Central, formen part també d’aquesta C-16 i, per tant, del corredor de connexió ràpida amb Barcelona des de les nostres comarques. En aquest cas, el preu per quilòmetre del peatge és de 26 cèntims.

I un cèntim més barat (25) és el preu mitjà resultant per quilòmetre de la barrera que afecta el Bages de manera més directa, la de l’autopista (C-16 també) Sant Cugat-Terrassa-Manresa.

Aquest rànquing i aquestes xifres agafen encara més força si es fa una comparativa global i constatem així, de manera referenciada, la clatellada que suposen aquests tres peatges i el ramal íntegre per als seus usuaris. Així, si sumem la totalitat de quilòmetres sota concessió amb barrera física que hi ha a tot l’Estat i els dividim pel preu total de tots els peatges sumats obtenim que el preu mitjà per quilòmetre d’autopista a Espanya és, en aquests moments, d’11 cèntims d’euro.

Per tant, veiem que el cost per quilòmetre que suposa a l’usuari passar per l’autopista Terrassa-Manresa és més del doble que la mitjana estatal, mentre que en el cas concret del túnel del Cadí, és quatre vegades més. I si agafem tot el corredor de la C-16 de cap a cap amb tots els seus peatges, el resultat és igual de contundent. Els quilòmetres que hi ha sota concessió amb barrera de pagament són un total de 88,15, i el preu resultant de tots els peatges íntegres (si no es compten bonificacions) és de 27 euros i 5 cèntims, la qual cosa suposa una mitjana de 30 cèntims per quilòmetre al llarg d’aquesta via.