La Generalitat fa temps que insisteix en una taxa (el que tècnicament ha anomenat vinyeta) per circular per la xarxa de carreteres, i que aquesta recaptació sigui la que contribueixi al seu manteniment. S’hi ha tornat a referir aquesta setmana el vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, que ha reclamat al govern central el traspàs de totes les competències en matèria de carreteres a Catalunya per implementar, quan acabin les concessions encara en vigor, aquesta vinyeta.

En una entrevista concedida a EFE, Puigneró assenyala que el govern català aposta aquest model de vinyeta, una mena de tarifa plana, per poder circular, però ha dit que «no seria raonable» que aquest sistema s’apliqués només a les vies gestionades per la Generalitat i no a les que són competència de l’Estat.

Per això, demana «el traspàs de totes les vies de l’Estat a Catalunya per poder implantar un sistema homogeni de vinyeta, que faria possible una solució integral per a totes les carreteres». El vicepresident català i líder de JxCat al Govern s’expressa així a pocs dies que el proper 31 d’agost finalitzin les concessions de cinc trams de vies ràpides que passen per Catalunya. «Sempre hem defensat el sistema de vinyeta, qui no ho ha volgut és l’Estat. Però no seria raonable que poséssim un sistema de vinyeta només a les infraestructures viàries de la Generalitat», indica Puigneró.

Per això, «en primer lloc» el Govern sol·licita el traspàs de totes les carreteres i «a partir d’aquí» començaria a aplicar la taxa. «Nosaltres hem posat sobre la taula el projecte de l’eurovinyeta, una proposta que l’Estat mai ha comprat ni s’hi ha mostrat d’acord. Però el temps passa i si ells no prenen una decisió, és molt senzill: que ens traspassin les carreteres a la Generalitat, com al País Basc», insisteix.

A més, Puigneró avisa que «el gran repte» una vegada deixi d’haver-hi peatges serà de quina manera mantenir en bon estat les carreteres. «No ens podem permetre el luxe d’un manteniment mínim i defectuós, perquè aniria contra la seguretat vial», alerta el vicepresident català. El passat mes de maig, el llavors conseller Damià Calvet va afirmar al Parlament que la vinyeta, que va definir com «un model de «tarificació ambiental finalista», permetria recaptar entre 800 i 1.000 milions a l’any.

Amb la fi de les concessions de l’AP-2, l’AP-7, la C-32 i la C-33 s’alliberaran 415 quilòmetres de peatge a Catalunya, de manera que solament quedaran 130 quilòmetres encara en funcionament, segons el departament de la Vicepresidència.