El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, a través de Ferrocarrils de la Generalitat, ha tret a licitació els estudis per determinar la viabilitat de quatre projecte de tramvia interurbans, entre els quals el que es plantejaria construir al Bages. Les quatre xarxes tramviàries, si es fessin realitat, sumarien aproximadament 279,5 quilòmetres de longitud de noves línies de transport públic.

Segons ha detallat el departament, aquests informes determinaran les potencialitats de les diverses xarxes tramviàries analitzades per tal d’incloure-les, «si s’escau», en els diferents planejaments territorials.

En tots els casos, es realitzarà una estimació del cost d’execució del projecte, la proposta d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial d’usuaris del servei.

El Govern ha subratllat en una nota feta pública que l’impuls d’aquests informes «respon a la voluntat del Govern de configurar la mobilitat futura del país tenint en compte nous centres d’activitat que necessitaran de la configuració de transports amb una visió diferent de la tradicional que considera, principalment, la radialitat vers la gran regió metropolitana».

S’inclourà la connexió de Manresa amb el Nou Congost i Sant Joan de Vilatorrada, la longitud aproximada serà d’uns 38 km amb els trams Manresa-Sant Joan de Vilatorrada; ramal fins a Súria; ramal fins a Sallent i Berga

En el cas del Tren-tramvia del Bages, el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori recorda que ja existeix un estudi informatiu sotmès a informació pública l’any 2009. Per tant, el que ara es licita és «l’anàlisi per adaptar-lo i desenvolupar-lo amb el màxim grau de detall possible». S’analitzaran els dos ramals des de Manresa: un cap a Súria i l’altre cap a Sallent, que actualment s’utilitzen exclusivament per al transport de mercaderies, contemplant, en el segon cas, que en una segona fase pugui tenir continuïtat fins a Berga.

Així mateix, s’inclourà la connexió de Manresa amb el Nou Congost i Sant Joan de Vilatorrada. La longitud aproximada serà d’uns 38 km preveient els següents trams: Sistema urbà Manresa-Sant Joan de Vilatorrada; ramal fins a Súria; ramal fins a Sallent i Berga. L’import de licitació és de 75.800 euros.

Tramvia del Pirineu

Els altres tres tramvies que ara seran sotmesos a estudi son, d’una banda, el ferrocarril del Pirineu, amb una longitud aproximada de 57 km. S’analitzarà el traçat de connexió transpirinenca entre Andorra-la Seu d’Urgell i Alp, amb l’objectiu d’establir una connexió ferroviària a l’interior de l’Alt Pirineu i, alhora, establir un nou servei ferroviari entre Barcelona, la Seu d’Urgell i Andorra, convertint l’estació d’Alp en una ròtula ferroviària amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa. El tram català, a banda d’enllaçar la Seu d’Urgell amb Andorra, transcorreria per la vall del Segre fins a Alp, connectant la línia ja existent i permetent, així, l’enllaç tant amb Ripoll, Vic i Barcelona com amb França. Per a una bona connexió amb Barcelona caldrà, d’una banda, garantir el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic i, de l’altra, renovar el tram Ripoll-Alp amb nous punts de creuament. El traçat contemplarà dos trams: la Seu d’Urgell-Andorra; i la Seu d’Urgell-Alp. L’import de licitació és de 171.000 euros.

Terres de l'Ebre i Costa Brava

D’altra banda, s’estudiarà el de les Terres de l’Ebre (una proposta de traçat de connexió entre Roquetes-Tortosa, l’Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar amb una freqüència inferior als 15 minuts i una longitud estimada és de 41 km.

Finalment, el tren-tramvia de la Costa Brava, amb una proposta de traçat de connexió dels diferents municipis al voltant del massís de les Gavarres, amb una freqüència inferior als 15 minuts i contemplant possibles ramals i les corresponents fases d’execució. Els dos principals ramals seran la connexió amb l’aeroport Girona-Costa Brava i el ramal Girona-Banyoles i Olot.