El Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural ha encomanat vuit projectes a la Fundació Alícia, amb seu a Sant Fruitós de Bages, amb l'objectiu d'assolir un sistema alimentari "sostenible i competitiu". Els vuit projectes formen part del Pla Estratègic de l'Alimentació a Catalunya 2021-2026, que preveu 300 accions en aquests 5 anys. Per fer-ho, el departament destina 300.000 euros anuals al centre, que es dedica a la innovació tecnològica a la cuina. La consellera d'Alimentació, Teresa Jordà, ha visitat aquest divendres les instal·lacions i ha destacat el paper del sector alimentari: "És una peça clau per avançar cap a una societat sostenible perquè genera un impacte directe al territori i és imprescindible".

El primer és l’anomenat «Programa d’innovació», en el qual Alícia donarà resposta a les necessitats d’innovació de PIMES i petits productors agroalimentaris per fer front als reptes actuals. Aquest projecte planteja posar a disposició de petites i mitjanes empreses l’expertesa, coneixement, instal·lacions d’Alícia i entitats col·laboradores perquè puguin desenvolupar idees i productes innovadors per tal de millorar el seu posicionament al mercat i contribuir a construir un sistema alimentari sostenible i d’accés universal.

En un segon projecte Alícia aplicarà ideació i innovació a productes del sector primari per obtenir nous aliments elaborats, que recullin tendències, necessitats i interessos dels consumidors, facilitant la seva acceptació al mercat i incrementant el valor econòmic del producte base. El projecte busca fomentar i treballar la innovació per a petites i mitjanes empreses i productors del sector primari, creant mètode, coneixement, productes i identificant necessitats tècniques i recursos per a la seva producció, així com acompanyar en processos de desenvolupament.

Un altre àmbit en el que treballarà la fundació és en identificar els productes catalans poc coneguts i valorats, els seus productors, analitzar la seva situació i problemàtica, i fer les actuacions necessàries per fomentar-ne el coneixement i augmentar-ne el consum. I tot això tenint en compte actuacions en els punts claus de la seva cadena de valor, desenvolupant materials, eines, i activitats que facilitin la comprensió, la comunicació, i el consum d'aquests productes.

Un quart projecte és el que proposa la creació d’una xarxa de restaurants que adoptin, de forma àgil, innovacions que els facin més atractius per als consumidors. Es planteja definir el concepte de restaurant innovador, generar estratègies gastronòmiques d’interès que siguin posades a la pràctica i avaluades en aquests restaurants, amb la finalitat de transmetre el coneixement de forma més generalitzada al sector. El projecte planteja la creació de proves pilot amb restaurants de tota Catalunya, deslocalitzats pel territori, que puguin incorporar i avaluar les estratègies escollides. Els restaurants seran les antenes per a detectar si les innovacions proposades són ben acceptades. Aquest projecte inclou l’estudi i proposta d’optimització de les vinculacions existents entre restaurants i productors locals per a garantir el consum de productes a la restauració.

L’any 2003 es va publicar l’Inventari de Productes de la Terra, un treball minuciós de recopilació que el Govern de la Generalitat de Catalunya va posar a disposició de tots els qui treballen en l’àmbit agroalimentari. En la primera versió de l’Inventari, a Catalunya, s’hi relacionaven 240 productes amb personalitat i denominació pròpies. Passats gairebé 20 anys de la seva presentació, Fundació Alícia, conjuntament amb els responsables del Departament, començarà les tasques per a actualitzar aquest inventari, tenint en compte tant les variacions que hi poden haver hagut amb productes com amb la informació que es facilita de cadascun d’ells, així com els altres inventaris de productes que hi ha a Catalunya.

Una sisena demanda que haurà d’atendre Alícia serà la de preparar i donar estructura als continguts necessaris per dissenyar un pla docent per promoure l’adquisició dels coneixements, habilitats i valors imprescindibles per millorar, ja des de la infància, l’alimentació i contribuir, així, a resoldre la problemàtica creixent de l'obesitat i sobrepès infantil.

També se li demana que treballi una proposta per al manteniment dels continguts de l’espai web anomenat Canal Aliments, com a plataforma institucional de centralització de la informació en relació amb l’alimentació, la salut, i la sostenibilitat.

Finalment, Alícia desenvoluparà un projecte mitjançant el qual identificarà els productes i plats més representatius de la cuina catalana, des d’una visió de conjunt, i determinarà la possibilitat de fer-ne versions més saludables i sostenibles, sense perdre la seva identitat, facilitant-ne així l’acceptació i que siguin més àmpliament coneguts i valorats, potenciant el posicionament dels ingredients locals, dels productors, i de la industria transformadora del país.

Presentació al cos consular a Catalunya

En aquest mateix acte s’ha fet la presentació de l’univers agroalimentari català davant d’una vintena de membres del cos consular a Catalunya, amb la consellera d’Acció Exterior, Victòria Alsina, que ha presentat la capacitat exportadora del sector agroalimentari català. «Exportar a 190 països d'arreu del món ens dona un coixí de seguretat en un context de volatilitat en els mercats agroalimentaris», ha apuntat la consellera. Alsina també ha posat en valor «l'esforç incansable» d'ACCIÓ, Prodeca i les delegacions del Govern a l'exterior amb les empreses de l'àmbit agroalimentari, «un exemple de col·laboració público-privada que ens permet obrir nous mercats internacionals i ampliar els existents». «Descobrir un sector tan estratègic com l'agroalimentari és la millor manera de cloure aquest cicle del Hub Consular, que ens ha acostat a les infraestructures, el comerç, la recerca, la cultura i la indústria de Catalunya», ha afegit la consellera Alsina.