L’Associació d’Amics de l’Església de la Bauma de Castellbell i el Vilar ha reclamat a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) la instal·lació de baranes de protecció i la posterior obertura del pont de sobre la Riera de Marà de l’antic camí del Cremallera de Montserrat. El pont, declarat Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) l’any 2015, està tancat des de final del 2020 perquè suposa un risc per al pas de vianants. Davant la «passivitat» de FGC, l’entitat ha presentat també una reclamació a l’Ajuntament de Castellbell acompanyada de més de 300 signatures on li demana la seva «implicació i cooperació» per trobar una solució per aquesta infraestructura del patrimoni local.

Els veïns de la Bauma reclamen a Ferrocarrils, com a propietaris del pont sobre la riera de Marà, una «solució immediata» amb la instal·lació de les baranes de protecció, tenint en compte que les que hi ha actualment no estan homologades i no compleixen la normativa de seguretat. Segons l’associació, des de l’abril del 2021 FGC té en poder seu la memòria valorada de les baranes, però no hi ha actuat i «l’accés al pont roman tancat per unes proteccions metàl·liques que en diverses ocasions han estat tombades i arrencades del seu lloc». Des de l’associació asseguren que se senten «enganyats» perquè encara no s’hi ha fet cap actuació.

Per això, l’entitat ha presentat diverses reclamacions a FGC i a l’Ajuntament de Castellbell i el Vilar perquè «com més aviat millor es procedeixi a la instal·lació de les baranes de protecció i s’obri el pas a les persones que accedeixen per l’antic camí del Cremallera». L’entitat ja va fer una primera instància al consistori el mes de maig passat i davant la manca de resposta va demanar la implicació dels veïns i ha fet una nova reclamació aquest mes de juliol acompanyada de més de 300 signatures de suport.

Per la seva banda, l’Ajuntament de Castellbell i el Vilar, que recentment es va reunir amb l’entitat, assegura que «s’està fent pressió» a Ferrocarrils perquè tiri endavant les actuacions, però que aquestes es troben encallades per qüestions jurídiques relacionades amb la titularitat de l’antic camí, que actualment seria competència de Patrimoni.

Per tot plegat, veient el risc que té l’estat actual del pont l’entitat, amb el suport de 327 veïns, exigeix a Ferrocarrils «una solució immediata, i més, després de la informació recollida en l’estudi de l’any 2021 de Ferrocarrils on queda molt clar l’estat precari i de falta de seguretat d’aquest tram del camí per les persones i pels béns immobles de La Bauma». També li recorden que, tan el pont com el camí són patrimoni cultural del poble i són molt freqüentats per veïns i visitants. A més, argumenten, està previst el camí que sigui un punt d’entrada a la futura via blava pel Riu Llobregat.

Dignificar l’antic camí

La recuperació del camí que segueix el traçat que originàriament tenia el Cremallera de Montserrat, amb punt de partida a Castellbell i el Vilar, és una reivindicació històrica i l’Associació d’Amics de l’Església de la Bauma, que vetlla pel patrimoni local, treballa per dignificar-lo. Es tracta d’un recorregut d’uns dos quilòmetres que uneix el nord del Borràs, al capdamunt de la plaça dels Bastoners, amb la Bauma.

Al llarg del sender, que a principi d’any es va declarar BCIL, es poden trobar diferents elements arquitectònics d’interès, com els murs de pedra seca que voregen el camí, el pont de la riera de Marà per on circulava el Cremallera i els antics túnels per canalitzar les aigües procedents dels vorals.