La Fundación Endesa i el Departament d’Educació han fet públics els noms dels 45 centres educatius catalans seleccionats per participar als Premis Retotech, entre els quals hi ha nou centres educatius del Bages i de l’Anoia. RetoTech és un projecte totalment gratuït que facilita als centres la formació i el material necessari (un kit de robòtica i una impressora 3D) per dur a terme un repte tecnològic a l’aula.

Enguany, s’han seleccionat 17 centres de primària, entre els quals hi ha l’IE Castell d’Òdena i 28 de Secundària, amb tres instituts del Bages (IE Barnola d’Avinyó, Lacetània i Manresa Sis) i cinc de l’Anoia (l’INS Montbui, l’institut Pla de les Moreres de Vilanova del Camí i Badia i Margarit, Pere Vives i Vich i l’Escola Anoia d’Igualada). L'objectiu de la iniciativa és fomentar les vocacions en els àmbits científics i tecnològics entre els més joves i treballar la robòtica i la programació al servei de les persones amb el desenvolupament de ginys que donin un servei a la comunitat.

Amb RetoTech, la Fundación Endesa, en col·laboració amb el Departament d’Educació i amb el suport de BQ Educación, vol apropar i promoure l'estudi de carreres STEM (ensenyaments de ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) tot fomentant l’emprenedoria tecnològica. Per fer-ho RetoTech planteja un repte al personal docent i als estudiants dels centres educatius participants per tal que desenvolupin iniciatives tecnològiques innovadores encaminades a resoldre necessitats reals del seu entorn escolar o social. Així mateix, el professorat rep formació semipresencial així com seguiment i assistència durant tot el procés per part de l’equip de BQ Educación.

En aquesta edició, el nombre de premis atorgats creix i se’n concediran 17 en total, que es lliuraran durant un festival presencial que se celebrarà al final d'aquest curs escolar 2022-2023. Tres són els Premis Fundación Endesa a escala nacional i elegits per un jurat i 14 són els Premis Professor que s’atorgaran a escala local i seran elegits pels mateixos professors assistents a cada festival, dos premis per cada comunitat autònoma participant. En l’avaluació es tindran en compte l’originalitat i la creativitat del projecte, l’aplicabilitat a una necessitat real i la seva justificació, la competència tècnica, així com la dimensió estètica i artística del treball realitzat.

En l’edició passada, el premi a Catalunya va recaure sobre el projecte INVISUAL, de l’Institut Celrà que havia desenvolupat una sèrie de robots que facilitaven la pràctica de l’esport a persones amb ceguesa. Més enllà del qui resulti guanyador, tots els centres participants rebran equips dotats de materials tecnològics perquè puguin començar a treballar en els seus projectes des del minut u. Així mateix, els professors de cada centre educatiu seleccionat rebran formació semipresencial centrada en els tres blocs del programa: robòtica, programació, i disseny i impressió 3D.