Territori farà un doble carril continu a la C-55 en sentit nord de Sant Vicenç fins al Guix

L’obra, la major part de la qual s’adjudicarà el 2025, inclourà la variant de Castellgalí i un segon viaducte a l’entrada sud de Manresa

Vehicles circulant per la C-55 a l'alçada de Castellgalí

Vehicles circulant per la C-55 a l'alçada de Castellgalí / ARXIU/MIREIA ARSO

David Bricollé

David Bricollé

La C-55 tindrà un doble carril ininterromput en sentit nord des de la sortida de Sant Vicenç de Castellet fins al nus del Guix (Manresa), comptant que la variant de la capital del Bages ja és actualment desdoblada. Un ‘desdoblament parcial’ que, entre les obres més destacades per la seva envergadura i visibilitat, tindrà la nova variant de Castellgalí i un segon viaducte abans de l’accés sud de Manresa (Sant Pau) en paral·lel a l’actual per salvar el riu Cardener i guanyar aquesta capacitat que el que hi ha ara per si sol no permet.

Serà el resultat final del paquet de tres projectes previstos per a aquest tram, un dels quals es començarà a executar aquest any, mentre que els altres dos, que són els de més envergadura, es preveu adjudicar-ne l’obra el 2025. Projectes que el conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha presentat aquest matí als alcaldes i alcaldesses del Bages, al Consorci Viari de la Catalunya Central i als representants del teixit econòmic.

Aquest segon carril (sempre en sentit nord) començarà amb el perllongament fins a Castellgalí del que actualment és el vial d’incorporació a la C-55 dels conductors que surten de Sant Vicenç cap a Manresa. Per tant, tindrà la doble funció de connexió i alhora de carril afegit. Aquest perllongament, que abasta tota la recta que separa Sant Vicenç de Castellgalí (aproximadament un quilòmetre, entre el 20,5 i el 21,5) la Generalitat el preveu començar a executar aquest mateix any.

A partir del punt on acabi aquesta primera actuació, se li haurà de donar continuïtat amb el traçat nou, el de la variant de Castellgalí, que igualment es construirà amb un doble carril en sentit nord, i carril únic cap al sud. El conseller, però, no ha volgut concretar quin serà el seu traçat ni per quina zona es farà passar, tot i que ha exposat que hi ha una idea consensuada amb l’Ajuntament, i implícitament ha vingut a admetre el que avançava aquest diari, que el que es planteja és fer-la passar entre el traçat actual (per darrera de les cases que hi ha a tocar) i el traçat del Cardener. Perquè el que sí que ha quedat clar és que en cap cas s’anirà cap a l’altra banda de riu, alhora que ha expressat que el territori, per la seva estructura, «no ofereix gaires opcions», i perquè el que amb el canvi l’actual traçat quedaria integrat com a trama urbana. La variant ‘marcaria’ l’inici de la zona d’habitatges.

El conseller de Territori, segon per l'esquerra, presentant el projecte aquest divendres

El conseller de Territori, segon per l'esquerra, presentant el projecte aquest divendres / DAVID BRICOLLÉ

2+1 i pont nou a l'entrada sud

La tercera peça (tot i que a nivell de projecte i execució anirà junt amb la variant) és convertir tot el traçat des de Castellgalí fins arribar a l’inici de la variant de Manresa (pujada de la Balconada) en un doble carril en aquest sentit nord. Aquest tram és ara majoritàriament d’un sol carril, tret del que hi ha d’avançament, d’aproximadament un quilòmetre, des de l’alçada del Golf la Roqueta fins a la gasolinera Sant Jordi i accés als Comtals. És aquesta part del projecte que haurà d’incloure el nou viaducte a Sant Pau per oferir una segona plataforma de circulació, ja que el que hi ha ara no permet disposar de l’espai suficient per guanyar aquest tercer carril global.

En aquest cas, la previsió és redactar l’estudi informatiu (de la variant de Castellgalí més l’ampliació del que s’anomena 2+1 fins a Manresa) entre aquest any i el vinent; el projecte constructiu entre el 2024 i el 2025, i licitar les obres per adjudicar-les el 2025. Més enllà, els representants del departament no s’han aventurat a donar un termini d’obres i, per tant, de finalització, que vindrà determinat per aquests estudis.

El conjunt de les tres actuacions abastarà uns 7 quilòmetres (del 20 al 27) i suposarà una inversió global de 50 milions d’euros.

«El Govern de la Generalitat, els Ajuntaments implicats i el Consell Comarcal del Bages hem estat capaços de trobar una solució esperada, i de manera molt àmplia, per a resoldre una situació complexa que feia massa anys que durava», ha remarcat el conseller de Territori, que ha reiterat que aquesta és una actuació que neix «d’un consens generalitzat». En aquest sentit, ha remarcat que aquesta proposta, «que té un escenari de futur, que té pressupost i un consens molt ampli, és respectuosa amb l’entorn i compatible amb l’escenari que vivim de canvi climàtic».

El conseller Fernàndez i Olivares ha posat de relleu que en les actuacions que el Govern ha dut a terme a la C-55 en els últims anys han incidit en la millora de la seguretat viària, «i ara la següent prioritat és la fluïdesa». En aquest sentit, ha argumentat que la proposta presentada, amb un carril doble entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa «respon a les dades, que indiquen la franja horària i on cal actuar» per a reduir congestions. I ha emmarcat aquesta actuació «en una estratègia global des de Solsona a Abrera», per a la qual ha anunciat una inversió total de 130 milions d’euros en l’horitzó 2030.

Segons els tècnics del departament, les dades enregistrades apunten que «es produeixen episodis de congestió que es concentren principalment en el sentit nord de la carretera, entre la incorporació de la C-16 i l’inici de la travessera de Castellgalí, incloent l’accés des de Sant Vicenç de Castellet», i que això passa de manera reiterada en una hora punta que «correspon als matins laborables a partir de les 7:45 i es pot allargar fins a les 9. Els divendres a la tarda també s’observen retencions entre les 5 i les 7 de la tarda». Però que en sentit sud «les retencions són ocasionals i es produeixen a l’entrada de la travessera de Castellgalí». Retencions que es considera que es pal·liaran amb una variant que no obligui a reduir la velocitat a 50 km/h.

Tenint en compte aquests factors, el Departament de Territori considera com a opció tècnica «més adient» la configuració a la C-55 d’un segon carril en sentit nord, continu, des de Sant Vicenç de Castellet fins a Manresa i d’una variant a Castellgalí.

El conseller: "El que sabem d’aquest projecte és que té un consens ampli i és respectuós amb l’entorn"

El conseller de Territori de la Generalitat, Juli Fernàndez, es va mostrar molt satisfet del projecte que ahir presentaven però va esquivar una pregunta directa. Amb aquestes actuacions, es descarta el projecte de desdoblament que hi havia sobre la taula des de feina una dècada? Projecte que, com a punt més rellevant, preveia un traçat totalment nou per l’altre costat del riu Cardener des dels Comtals de Manresa fins a reconnectar entre Castellgalí i Sant Vicenç.

La resposta de Fernàndez va ser que «el que fem és un projecte nou que creiem que s’adequa a la realitat i a un problemàtic concreta». I en aquest sentit, va apuntar que «sabem segur que suporta qualsevol declaració d’impacte ambiental. En d’altres projectes [en referència als del desdoblament] ha caducat aquesta declaració d’impacte ambiental i no sabem si s’adequaria a les condicions actuals. Però el que sí sabem és que no generava consens al territori».

Repreguntat sobre si es renunciava a aquell desdoblament, va insistir que «el que fem és una proposta real i viable per solucionar els problemes que tenim. No parlem d’un altre projecte, parlem del projecte que passarà que serà el que solucionarà els problemes a la gent, quan en deu anys no ha passat res. El que explico és que tenim un acord consensuat de manera molt àmplia que farà més fàcil la vida de la gent».

I reiterava la satisfacció perquè «ara estem davant d’una proposta que té els ingredients per fer-lo realitat: el consens del territori, la solució a unes necessitats reals i objectives i respectuós amb l’entorn».

Encara hi va afegir per donar força als projectes presentats ahir que «el debat principal és com li fem la vida més fàcil a la gent, i ho fem intervenint a la C-55 i, en concret, allà on hem detectat els problemes. I ho farem invertint 50 milions d’euros amb les mesures exposades i, sobretot, amb l’acord dels Ajuntaments afectats. El que puc explicar és el que passarà perquè és el compromís que hem pres. hem treballat molt amb els ajuntaments afectats i en especial amb el de Castellgalí. I els agents econòmics ens transmeten que és un pas important. Crec que hi ha consens en què això és una bona solució per als temps que vivim, amb els matisos que calgui».