El Consell defensa al Parlament la necessitat de revisar els criteris de la concessió de l’autopista C-16 a Autema

El president, Eloi Hernàndez, denuncia que «el dèficit històric de les infraestructures viàries i ferroviàries al territori resta competitivitat a la comarca»

Intervenció d'Eloi Hernàndez a la comissió de Polítiques Digitals i Territori de la cambra catalana

Intervenció d'Eloi Hernàndez a la comissió de Polítiques Digitals i Territori de la cambra catalana / CCB

Redacció

El Consell Comarcal del Bages ha defensat aquest matí al Parlament de Catalunya la necessitat de revisar els criteris de la concessió de l’autopista C-16 a Autema en el marc de la intervenció a la comissió de Polítiques Digitals i Territori de la cambra catalana. El president del Consell Comarcal del Bages, Eloi Hernàndez, ha intervingut en nom del Consorci Viari de la Catalunya Central per actualitzar les demandes històriques en matèria d’infraestructures que reclama la comarca. Actualment, en més del 57% dels desplaçaments que es fan al Bages s’utilitza el vehicle privat un fet que «evidencia l’absència d’un transport públic ràpid, eficient i útil», segons el Consell Comarcal del Bages.

Hernàndez ha assenyalat que «la comarca continua arrossegant un dèficit històric que ens fa menys competitius i afecta la qualitat de vida i el dia a dia de les 180.000 persones que viuen a la comarca» i ha apuntat directament a la necessitat de revisar els criteris de la concessió de l’autopista C-16 «que ningú entén, que és injusta i que és del tot abusiva». El president del Consell Comarcal del Bages ha posat xifres a la concessió d’una obra que «per a l’empresa va tenir un cost de 126 milions d’euros, però que quan acabi la concessió l’any 2035 n’haurà obtingut 4.035».

Hernàndez ha afegit que «estem davant d’un lucre abusiu i que paga bàsicament la gent del nostre territori». Davant d’aquest escenari, el Consell demana l’eliminació dels peatges a través de les subvencions, com a mesura provisional, o bé executant el rescat i ha anunciat que continuarà treballant amb la Generalitat de Catalunya en aquesta línia.

Millores a la C-55

En el marc de la compareixença, Eloi Hernàndez, ha valorat l’acord d’inversions anunciat a la C-55 que preveu la construcció del desdoblament del tram entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa en sentit nord i ha demanat «que es respecti l’acord, el consens i el projecte sorgit dels grups polítics i els principals agents econòmics i socials del territori». El president del Consell ha defensat que «són unes primeres mesures per desencallar el coll d’ampolla de la carretera al seu pas per Castellgalí i que no s’han d’entendre com la solució a tots els problemes de mobilitat de la comarca». En matèria de transport per autobús, s’ha recordat la importància de disposar de més vehicles i millorar les freqüències per aconseguir que guanyi noves persones usuàries.

Inversions ferroviàries

La intervenció d’aquest matí a la comissió de Polítiques Digitals i Territori del Parlament de Catalunya també ha servit per reivindicar les millores pendents en matèria d’infraestructures ferroviàries. El Consell Comarcal del Bages ha demanat que «es concebi el sistema de transport públic de Catalunya d’una manera integral i que la Generalitat lideri les inversions» i que s’executin aquelles actuacions que permetin integrar les línies de tren a les trames urbanes com és el cas de Manresa i Sant Vicenç de Castellet.

El Consell continua prioritzant reduir el temps de trajecte de l’R4 de Rodalies entre Manresa i Barcelona a menys de 60 minuts, millorar la línia fins a Lleida per tenir una connexió àgil amb l’AVE i que el Govern central executi les obres de millora en el marc del Pla de Rodalies. Pel que fa a Ferrocarrils de la Generalitat es demana a la Generalitat que s’aposti pel tren comarcal i que el Bages sigui considerada una única zona dins el sistema integrat de transport.