Autema ha rebut el registre de més de 13.000 matrícules per fer ús de la ronda gratuïta de Manresa

El portal per fer les peticions es va activar el 27 de desembre i la mesura es va començar a aplicar el 2 de gener

Vehicles circulant pel peatge de Sant Vicenç/Castellbell de l'autopista

Vehicles circulant pel peatge de Sant Vicenç/Castellbell de l'autopista / MIREIA ARSO

David Bricollé

David Bricollé

La concessionària Autema ha registrat en dos mesos la matrícula de més de 13.000 vehicles, els propietaris dels quals volen fer així ús gratuït de l’anomenada Ronda de Manresa sense necessitat de cap dispositiu de pagament dinàmic (teletac o l’aplicació mòbil Satellise). És una dada que ha facilitat el departament de Territori de la Generalitat, impulsor de la mesura d’acord amb la concessionària, i que posa de manifest que el sistema ha despertat l’interès dels usuaris. Tanmateix, de moment no hi ha dades que permetin extreure quina incidència ha tingut en aquests dos mesos en l’ús efectiu d’aquest tram de la C-16 (des de l’accés de Sant Vicenç cap al nord i a l’inrevés); si els que han formalitzat el registre ja utilitzaven abans la ronda amb teletac, o si s’hi han afegit ara que poden disposar d’aquest sistema.

Cal recordar que aquest accés a la Ronda de Manresa només amb registre de matrícula va ser una de les novetats anunciades pel conseller de Territori, Juli Fernàndez, a final de desembre, i que va entrar en vigor el 2 de gener. Un sistema per disposar de la bonificació del 100% del cost del peatge a la ronda de Manresa, sense necessitat que l’usuari hi associï un mitjà de pagament (amb lectura de matrícula). Tal i com ja va informar Regió7, per tal d’accedir-hi la persona usuària ha de facilitar la matrícula del vehicle a través de la web d’Autema. El sistema de registre es va activar el 27 de desembre i, per tant, aquests més de 13.000 s’han formalitzat en just dos mesos.

La gratuïtat s’aplica per a tots els recorreguts entre l'enllaç número 41 (Sant Vicenç de Castellet) i el final de l'autopista C-16 a Sant Fruitós de Bages, en tots dos sentits de circulació i als vehicles de la categoria II (turismes, furgons i furgonetes), de dilluns a divendres feiners, les 24 hores. Les motos no hi tenen accés per una qüestió tècnica, tal i com ja va explicar Regió7. En paral·lel, continua vigent el sistema actual de pagament dinàmic amb ViaT o l’aplicació gratuïta Satellise.

També cal precisar que no totes les barreres del peatge de Sant Vicenç estan preparades per a aquesta funció, sinó que se n’han habilitat dues d’específiques en cada sentit (a l’entrada i a la sortida de l’autopista per aquesta barrera lateral), que són les que queden situades més a la dreta i que tenen el dispositiu preparat per fer aquesta lectura i donar pas. Totes elles estan indicades amb un cartell blau a la part superior on es pot llegir el missatge «matrícules gratuïtes». En el cas de les d’entrada a l’autopista s’hi ha afegit un segon indicador a la mateixa placa: «sentit nord», per reforçar que aquest sistema sense teletac només és vàlid per als trajectes en aquesta direcció.

D’altra banda, aquest dijous 2 març ha entrat en vigor l’altra mesura en relació amb l’autopista C-16 que el conseller va anunciar el desembre. En concret, comença a aplicar-se l’augment de fins al 80% del descompte total del preu del peatge base a la barrera troncal (central) de Sant Vicenç de Castellet/Castellbell, de dilluns a divendres no festius, en hora punta (de 7 a 274 d’11 del matí i de 5 a 9 de la tarda). Fins ara, aquesta bonificació era del 70%.

També augmenta fins al 60% del descompte total del preu del peatge base a la barrera lateral d’aquest mateix peatge, en els moviments cap a o des del sud (Terrassa-Barcelona), igualment de dilluns a divendres no festius, en hora punta. Actualment, aquesta bonificació era del 41%.

Cal recordar que aquests descomptes són només per a vehicles de classe II (turismes, furgons i furgonetes) i que és obligat disposar d’un sistema de pagament dinàmic (teletac o l’aplicació Satellise). És a dir, per a aquests tipus de descomptes no és vàlida la lectura de matrícula, que és exclusiva per a la ronda gratuïta de Manresa.

En aquest cas, destaquen fonts del departament, són mesures que tenen com a objectiu afavorir els desplaçaments per mobilitat obligada, de proximitat i connectivitat del territori.

També cal recordar que, amb el canvi d’any, es va produir una actualització dels preus generals que, en el cas de la C-16, va suposar uns augments de les tarifes bases a l’entorn del 7%.

Fora de la Catalunya Central, també a partir d’aquest 2 de març l’autopista C-32 passa a ser gratuïta en els recorreguts interns entre Cubelles i el Vendrell. Se’n beneficiaran els vehicles que facin trajectes entre l’enllaç 2 (El Vendrell Oest) i l’enllaç 13 (Cubelles accés), i les barreres de Cubelles accés i Calafell accés. La gratuïtat s’aplicarà tots els dies de l’any a tot tipus de vehicles, ja siguin motos, turismes o camions de gran tonatge.

L’objectiu és convertir aquest tram de l’autopista en una ronda gratuïta per a desplaçar els vehicles que actualment circulen per la C-31, una via que travessa els municipis de Calafell, Segur de Calafell, Cunit i Cubelles i que registra una mitjana d’uns 22.000 vehicles diaris. L’autopista podria arribar a atraure 1 de cada 4 vehicles que actualment circulen per la C-31, és a dir, una xifra que rondaria els 5.000 vehicles. Es tracta d’una mesura llargament reivindicada pel territori, que suposarà més seguretat i que les emissions de CO2 s’allunyin de la traça urbana.  

Subscriu-te per seguir llegint