La zona de la riera del Tordell de Súria que es va veure afectada per un vessament de salmorra el mes de març passat haurà de ser objecte d'una actuació de restauració, en base a una proposta de l’empresa ICL (com a responsable en aquest cas de l'origen de vessament) que ha de validar l'Agència Catalana de l'Aigua.
Consultats per Regió7 sobre l’evolució que ha tingut la incidència (després que fa pocs dies hi hagi haut un nou incident amb el col·lector a l'altura de Sant Joan de Vilatorrada), fonts de l'ACA, que és l’ens públic competent en l’àmbit hidràulic, han explicat que al llarg dels últims quatre mesos s’han anat realitzat inspeccions periòdiques per analitzar sobre el terreny les actuacions pal·liatives que s'han fet a Súria i que ara «s’està pendent que l'empresa trameti el projecte per al pla de restitució que ha de dur a terme a la zona». També han precisat que, «paral·lelament, s'ha iniciat un expedient sancionador arran dels fets que van tenir lloc el març».
L’ACA no va detectar cap alteració important aigües avall al riu Cardener des del punt on es va produir el vessament de salmorra a la zona de la riera del Tordell de Súria, sinó que l’afectació va quedar concentrada i confinada en l’entorn immediat. En aquell moment es va aixecar acta de l’incident i es va fer el requeriment a l’empresa perquè faci una restitució integral del medi que va quedar afectat, a la zona del Salí. En l'acta emesa es va demanar a ICL que retirés la salmorra dels llocs on havia quedat estancada per evitar risc d'infiltració.
Tal i com va explicar aquest diari, l’incident es va registrar l’1 de març per l’obstrucció accidental d’una canonada que va provocar una fuita de salmorra, que és aigua amb una alta concentració de sal, al torrent afluent del riu Cardener. Un aspecte important és que el vessament no es va produir pròpiament en el col·lector, sinó en una canonada que connecta amb aquest una bassa de retenció situada a l’àrea del Pla de les Hortes i el Salí, sota la planta de tractament d’ICL al Fusteret. És un detall important perquè en aquest cas es tracta d’una instal·lació sota tutela de l’empresa minera (per això se li fa a ella el requeriment), mentre que si s’hagués produït directament en el col·lector, l’ACA s’hauria adreçat a l’empresa Sorigué, que en té la concessió per al manteniment.
Des del moment que es va detectar el vessament ICL Iberia, l'empresa que explota les mines de Súria, va estar treballant per neutralitzar-ne els efectes, arreglant la canonada que va provocar el vessament i succionant l’aigua que va vessar i també tirant grava per retornar la normalitat a la zona afectada.