Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Neix una plataforma a la regió central per protegir els menors davant els desnonaments

El moviment, que s'ha presentat aquest dijous a Sant Vicenç, arrenca amb una setantena de persones i denuncia la manca de suport institucional als drets a l'habitatge, l'educació i la infància

Presentació de la nova plataforma, aquest dimecres davant l'escola Sant Vicenç

Presentació de la nova plataforma, aquest dimecres davant l'escola Sant Vicenç / Jordi Escudé

Jordi Escudé

Jordi Escudé

Sant Vicenç de Castellet

Una setantena de docents, sobretot del Bages però d'arreu de la Catalunya central i amb voluntat de créixer i articular-se per tot el territori, s'han unit en una plataforma per defensar els infants davant l'increment de casos de desnonaments i dels perjudicis que comporten per a la salut mental i emocional, especialment dels menors implicats. Acusen les administracions d'una manca de suport a les famílies afectades i de "prioritzar els interessos dels rendistes i dels fons voltor" per sobre dels drets a l'habitatge, a la infància i, de retruc, a l'educació, "que han d'anar lligats de la mà".

Així ho ha expressat Jordi Bordes, docent de l'institut Pius Font Quer de Manresa i un dels membres de la plataforma Docents per l'habitatge digne a la Catalunya Central, que s'ha presentat oficialment aquest dijous a Sant Vicenç de Castellet. S'ha triat aquesta població i l'entrada de l'escola Sant Vicenç després que el 28 de novembre hi va haver el desnonament d'una família amb fills que estudiaven en aquest centre. Un cas que ha estat "el motor" que ha donat l'impuls definitiu al nou moviment, en paral·lel a altres que també s'estan creant a Salt o a Barcelona. Bordes denunciava "l'emergència habitacional" que hi ha també arreu de la regió central, i apuntava la necessitat de crear una xarxa entre el personal educatiu, famílies, claustres, AFAs, i direccions dels centres tant de primària com de secundària perquè coneguin els casos de possibles desnonaments i es puguin mobilitzar en defensa dels alumnes en risc. "Hi ha una vulneració flagrant dels drets fonamentals, i el de la infància també és vulnerat quan no hi ha un habitatge garantit", apuntava Bordes, i acusava les institucions d'haver permès "que l'habitatge hagi deixat de ser un dret per ser una mercaderia".

Més enllà del fet de quedar-se sense casa, la plataforma vol fer palès els efectes que els desnonaments tenen per als infants en el seguiment normal del curs acadèmic. "L'alumnat també queda privat del seu dret educatiu", apuntava Bordes, i en aquest sentit es pregunta "com volem que tinguin un aprenentatge normal amb l'angoixa de ser desnonats, o com volem fomentar hàbits d'estudi si no es té una llar segura". Per tot plegat, ha fet un llistat d'exigències a les administracions, des de l'Ajuntament de Sant Vicenç fins a la Generalitat i més enllà. Entre altres coses, i partint de la base que no s'hauria d'arribar al desnonament, demana aplicar els protocols i les lleis de protecció a la infància, la dotació de més parc públic d'habitatge, la no presència d'antiavalots en els desnonaments, la rebaixa del preu de lloguer públic, garanties d'estabilitat escolar després dels desnonaments, o més recursos perquè els equips educatius puguin atendre eficientment les necessitats de l'alumnat.

El cas de Sant Vicenç

En la presentació de la plataforma també s'ha denunciat el darrer cas de desnonament que hi ha hagut a Sant Vicenç. Va ser el 28 de novembre, i la família va tenir "una resposta immediata" de suport per part de les famílies i de l'escola Sant Vicenç, on estudiaven els fills, segons que ha explicat la integradora social del centre, Laura Garcia. Diu que també s'hi van afegir veïns del poble i famílies d'altres escoles i, en canvi, ha denunciat que l'Ajuntament "tan sols va oferir tres dies de pensió sense donar altres solucions perquè al poble no hi havia cap habitatge per a emergències ni pisos socials lliures". La família es va haver de traslladar a una fonda, on encara viu a l'espera de poder-se instal·lar en un pis que se'ls ha assignat a Súria, però encara no hi ha data. Davant d'això, la plataforma reclama pisos socials per poder atendre casos com aquest, i proposa "que tots els centres educatius tinguin un equip social, que és clau per acompanyar les famílies, detectar situacions vulnerables, i poder donar un suport integral", apuntava Garcia. Al seu torn, com a mare de l'escola Sant Vicenç, Marie Ramouché, també reclamava a les autoritats "que actuïn en situacions de precarietat inacceptable, i que treballin perquè no es tornin a repetir casos com aquest".

Tracking Pixel Contents